Eeuwige echo

Recensie Eeuwige echo door Hannie van Grol:
Gevormd door je verleden

Truus van Keulen geeft met haar bedrijf De Schrijverij al jaren creatieve schrijfcursussen en workshops. Eeuwige echo is haar debuut. In deze familieroman vertelt ze over het leven van verschillende generaties en de invloed die bepaalde gebeurtenissen hebben op het nageslacht.

Voor in het boek staat een stamboom van de families Hofstee en Bremen. Er komen veel personen voor in deze roman en het overzicht geeft zeker in het begin een geweldige steun bij het lezen om de diverse personages uit elkaar te houden. Het verhaal speelt zich af vanaf ongeveer 1900 tot heden. Hoofdpersoon Thera gaat op zoek naar haar roots, daarbij geholpen door haar moeder Liesbeth, die vanuit een andere tijd met haar meekijkt. Gesprekken tussen moeder en dochter worden afgewisseld met flashbacks naar het verleden. Stukje bij beetje worden de ontwikkelingen en familiegeheimen van de voorouders blootgelegd. En daarmee komt het geheim dat Thera zelf met zich meedraagt, steeds dichterbij om onthuld te worden.

Eeuwige echo is een meeslepende familieroman met een goede verhaallijn. Er worden boeiende personen uit verschillende generaties ten tonele gevoerd. Vanaf het begin word je meegezogen in het verhaal en geen moment heb je het gevoel dat je aandacht verslapt. Langzaamaan wordt duidelijk dat veel van de personen geheimen met zich meedragen en ook verlieservaringen, wat een repeterend familiepatroon blijkt te zijn. De ‘echo’ van al die gebeurtenissen is hoorbaar aanwezig. Het is haast onmogelijk het boek weg te leggen, omdat je benieuwd bent naar de afloop. Welke geheimen komen er nog meer boven tafel?

Maar niet alleen de geheimen houden de aandacht gevangen, ook de schrijfstijl die Truus van Keulen hanteert, betovert. De zinnen hebben een prachtig ritme, het woordgebruik is treffend en de psychologische diepgang geeft je het gevoel diep in de zielenroerselen van de personages mee te kijken. Het verhaal leest vlot, de diverse familieleden worden allemaal met respect en warmte behandeld, ondanks hun soms discutabele keuzes. Door de familiegeschiedenis neer te schrijven wordt duidelijk hoe bepaalde patronen in generaties doorgegeven worden en tot onbegrijpelijke gevoelens bij het nageslacht kunnen leiden. De zoektocht naar de zin van het bestaan wordt in dit boek prachtig weergegeven.

Truus van Keulen geeft schrijfcursussen, maar door dit boek laat ze zien dat ze zelf de kunst van het schrijven heel goed meester is. Eeuwige echo roept een verlangen op naar meer werk van haar hand. Het boek is boeiend, menselijk en ontroerend. De auteur heeft een sterk debuut neergezet, dat haar meteen al hoog plaatst op mijn lijst van geliefde auteurs. Vijf sterren zijn dik verdiend!

★★★★★
Titel: Eeuwige echo | Leesfragment | Auteur: Truus van Keulen | Uitgeverij Elikser  | Categorie: familieroman | Verkrijgbaar als paperback | 413 pagina’s | ISBN13: 9789463652254 | Verkrijgbaar sinds: 224-04-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-06-2020 | Prijs: € 22,95 | Bestellen