De paarden van Olympus – Pippa’s race

Recensie De paarden van Olympus- Pippa’s race door Fany Van Hemelen:
Pippa’s race is een heerlijke kennismaking met de Griekse goden en een fantastisch paardenverhaal in een prachtige verpakking.

Iedere honderd jaar is er op de berg Olympus “De Race van de Gevleugelde Paarden”. Twaalf goden kiezen dan hun favoriete kind om met hun paard te trainen om deze gevaarlijke wedstrijd te winnen.

Pippa staat er alleen voor in het oude Athene. Ze werkt in de paardenstal van een rijke man om eten en een slaapplaats te hebben. Het jonge meisje is ongelukkig, omdat ze door haar baas slecht behandeld wordt. Ze troost zichzelf met het idee dat ze werkt tussen haar grote liefde, de paarden, en blijft dapper volhouden. De prachtige dieren zijn haar soulmates en zij maken elke dag mooi voor haar. Pippa‘s droom komt uit, als zij samen met het paard Zephypr van de godin Aphrodite mag deelnemen aan de race.

Pippa komt op de berg al snel in conflict met zichzelf en de andere deelnemers. Tussen alle uitverkorenen is zij onopvallend, tenger en niet zo rijk of betekenisvol als de anderen. Zephypr (Zef) is ook anders dan de andere paarden, maar past met zijn dromerige en eigenzinnige karakter uitstekend bij haar. De stoere Pippa beslist al snel om heel hard te trainen om de koers te winnen. Door eerste te worden, kunnen ze de anderen immers bewijzen wat ze waard zijn. Nog belangrijker is dat de winnaar een halfgod mag worden en samen met het winnende paard op Olympus mag blijven wonen. Tijdens haar verblijf gebeuren rare dingen en maakt Pippa naast vijanden ook echte vrienden.

Dit verhaal is een aanrader voor kinderen die gek zijn op paarden, omdat de liefde voor deze dieren van elke bladzijde afspat. Misschien dat jongens denken dat dit meer een meidenboek is, maar door het spannende avontuur op de berg is het ook voor jongens een boeiend verhaal.

Kallie George geeft op een gave manier haar kennis door en Linda Broeder heeft voor de levendige vertaling gezorgd, waardoor dit verhaal vlot en spannend leest of zelfs kan worden voorgelezen. Om op een coole manier de oude Griekse goden te leren kennen is dit boek ook echt een must-read. Deze laten zien hoe kinderachtig en vals ze durven te zijn om hun zin te krijgen en dit zorgt voor grappige en gewaagde situaties.

Pippa’s race gaat over vriendschap, vertrouwen, durf en bedrog. Dit fantasieverhaal zal het hart van de doelgroep veroveren.

★★★★
Titel: De paarden van Olympus- Pippa’s Race 1 | Auteur: Kallie George | Vertaald door Linda Broeder | Uitgeverij Gottmer  | Uitvoering: hardcover en e-book | ISBN13: 9789025767792 | 208 pagina’s  | Verschenen sinds mei 2018 | Categorie: jeugdboek, fantasie | Datum recensie: 02-06- 2020 | Recensent: Fany Van Hemelen | Prijs: €14,99 , e-book €8,99 | Bestellen