Duizend manen

Recensie Duizend manen door Antoinette van Steeg:
In Duizend manen maken we kennis met de zestienjarige Winona, die als enige een aanval op hun indianenstam heeft overleefd. Ze leeft nu samen met het excentrieke koppel John Cole en Thomas McNulty, die vroeger beiden militair waren. Daarnaast wonen bij de drie nog Lige Magan, een oud-militair, en twee vrijgemaakte slaven, Rosalie en Tennyson Bouguereau Het is dan rond 1870. De burgeroorlog is een paar jaar geleden geëindigd waar de blanke burgers vrij zijn, maar indianen en zwarten niet.

Winona lijkt een vrij gelukkig leven te leiden en ze heeft een relatie met de negentienjarige Jas Jonski. Wanneer de twee op een avond aan de whisky gaan, gebeurt er wat verschrikkelijks. Beiden kunnen zich weinig herinneren van deze avond, maar Winona wordt verkracht en blijft zwaargehavend achter. Ze beschuldigt Jas van de verkrachting, maar zeker weten doet ze het niet.

Na de verkrachting probeert ze haar dagelijkse ritme weer op te pakken, maar dan wordt Tennyson zwaar gewond aan de kant van de weg gevonden. Winona besluit het heft in eigen hand te nemen bij deze twee gebeurtenissen. Ondertussen pakt ze haar werk bij advocaat Briscoe op. Hij gelooft in Winona wanneer ook nog eens Jonski vermoord wordt. Iedereen gelooft namelijk dat Winona hem na de verkrachting de prijs laat betalen. Winona wordt echter veroordeeld tot de galg. Maar is zij wel de moordenaar? In de dagen voor haar doodstraf ontdekt Winona hoe de zaak daadwerkelijk zit. Zal haar dit kunnen redden van haar straf?

Sebastian Barry schreef eerder in 2016 Dagen zonder eind en dat is dan ook de voorganger van Duizend manen. Toch kunnen de boeken goed los van elkaar gelezen worden. Het boek leest prettig, al is het wel even in het verhaal komen.

Duizend manen wordt op prachtige wijze verteld vanuit Winona. Barry heeft haar personage zo beschreven dat je echt meeleeft met Winona. Tijdens de gebeurtenissen blikt ze regelmatig terug naar vroeger, maar ook naar de natuur. Haar taalbarrière beschrijft de auteur op bijzondere wijze in het boek. Haar Engels is ze niet overal machtig en dit vertaalt hij letterlijk terug in de zinnen. Winona is een jong meisje, maar haar karakter is krachtig en volhoudend. Ze heeft veel mee moeten maken in haar korte leven, maar juist daardoor weet Barry haar personage krachtig aan het papier toe te vertrouwen.

Sebastian Barry heeft wederom een prachtige historische roman geschreven die intrigeert. Het is een verhaal dat beeldend is en Winona een gezicht geeft. Ik heb het boek op mijn gemak gelezen, omdat ik zo onder de indruk was van de schrijfstijl. Alle personages krijgen een gezicht en de leefwijze van destijds wordt prachtig verweven door het verhaal.

Duizend manen is een boek dat onder de huid kruipt en daar tot het einde blijft zitten. Ik heb genoten van dit prachtige verhaal. Ik geef het boek dan ook graag 4,5 sterren.

★★★★
Titel: Duizend manen | Auteur: Sebastian Barry | Uitgeverij Querido | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 248 pagina’s | ISBN13: 9789021418872 | Verkrijgbaar sinds: 24-03-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 07-07-2020 | Prijs: € 20.00 – e-book € 11.99 | Bestellen