Het jaar van de slang

Recensie Het jaar van de slang door Yana Pauwels:
Wanneer milieuactivisme in moord overslaat…

WE DOEN HET ALLEMAAL.
WE ZIJN ALLEMAAL SCHULDIG.
WE ZIJN ALLEMAAL IN GEVAAR.

Een man wordt teruggevonden op een parking in Antwerpen. Gestikt in zijn eigen auto. Stef Cools en zijn team gaan uit van een ongeluk. Daarnaast duiken er in Antwerpen heel wat klimaatacties op die op het eerste gezicht relatief onschuldig lijken. Wanneer er nog meer gruwelijke moorden aan het licht komen, lijkt er een verband te bestaan. Hoever gaan mensen om hun boodschap te doen overkomen? Stef Cools gaat op onderzoek uit en probeert intussen uit de klauwen te blijven van Intern Toezicht.

Persoonlijk ben ik meer fan van detectiveseries met een vast team. Je leert het hele team in ieder boek beter kennen en de personages krijgen zo wat meer diepgang. Stef Cools is alles wat je verwacht van een commissaris. Hij is niet bang om af en toe wat te diep in het glaasje te kijken en gaat tot het uiterste om een zaak op te lossen. Samen met zijn onverbloemde Vlaamse humor raak je helemaal in de ban van deze commissaris.

Luijten maakt vaak gebruik van de huidige actualiteit om over te schrijven, zoals in zijn vorige thriller over de brexit. In ‘Het jaar van de slang’ komt het klimaat aan bod. De activisten streven naar het jaar waarin de CO2-uitstoot zo goed als nul is, namelijk het jaar van de slang. Samen met de moorden laat hij zien tot wat mensen in staat kunnen zijn, als het gaat over iets waar ze hard in geloven. Verder laat hij de lezers lang in het ongewisse en wisselt actieve paragrafen af met passieve. Ideaal voor een detectivethriller.

Dit jaar kom ik wat meer uit mijn comfortzone en lees ik, naast mijn vaste Belgische auteurs, ook heel wat boeken van auteurs die ik nog niet kende. Hugo Luijten heeft onlangs ook  het boek De Brexitmoorden geschreven en heeft met dit boek meer aanzien gekregen. Met Het jaar van de slang laat hij Stef Cools en zijn team weer een spannend avontuur beleven. Dit boek zet me zeker aan om meer van zijn werk te gaan lezen. Wederom een topper van eigen bodem ontdekt.

★★★★★
Titel: Het jaar van de slang | Boektrailer | Auteur: Hugo Luijten | Uitgeverij Lannoo | Categorie: thriller, misdaad  | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 431 pagina’s | ISBN13: 9789401466189 | Verkrijgbaar sinds: 12-05-2020 | Recensent: Yana Pauwels | Prijs: €20,99 , e-book €14,99 | Bestellen