Rentmeesters

Recensie Rentmeesters door Dayenne Wamsteeker:
Een roman over het moderne leven in het buitengebied. Dat is zo makkelijk nog niet!

Zeger Limpers heeft samen met zijn vrouw een prachtige melkveehouderij: Ora et Labora. Samen hebben zij drie zonen: Geert, toekomstig opvolger van het bedrijf, Evert, veearts en Jurre, die in Amerika een opleiding volgt tot piloot. Zeger is een degelijke en wat ouderwetse boer die het moeilijk heeft het hoofd boven water te houden, vanwege een zware hypotheek en strenge wet- en regelgeving vanuit Brussel. Het gezin heeft een Syrische vluchteling in huis: Zaïre, zij is inmiddels als een dochter voor Zeger en zijn vrouw Aag. Zaïre heeft in Syrië haar familie en verloofde verloren en moet nu op de boerderij in Noord-Holland een nieuw leven zien op te bouwen en dat is niet altijd gemakkelijk.

Auteur van deze roman is Catalijn Claes, dit is het pseudoniem van Friedaricha Godhelphine Vader-Kramer. Zij is een Nederlandse schrijfster van streekromans, die voornamelijk gesitueerd zijn in het protestants milieu. Inmiddels is deze auteur al aardig op leeftijd, maar zij schrijft nog altijd met veel liefde. Rentmeesters is haar nieuwe streekroman.

In deze streekroman staan veel spreekwoorden en gezegdes en daarnaast zijn de zinnen vrij lang. De onderlinge spreektaal tussen de personages, zowel binnen het gezin als met dorpsgenoten is vrij formeel en een beetje ouderwets, maar lijkt wel te passen bij dit christelijke boerengezin. Hoofdpersonage Zeger strooit met christelijke wijsheden, spreekwoorden en gezegdes en ook vluchteling Zaïre deelt mooie levenslessen en -wijsheden. Hoewel het gezin Limpers christelijk is en Zaïre moslim, zien ze toch ook dat er veel overeenkomsten zijn. Zeger en Zaïre voeren hier goede gesprekken over. Het is mooi dat de auteur benadrukt dat er naast de verschillen ook veel overeenkomsten zijn tussen deze twee godsdiensten.

Auteur Catalijn Claes is duidelijk goed op de hoogte van de huidige problematiek in de agrarische sector en besteedt hier volop aandacht aan in haar roman Rentmeesters. Onderwerpen die hierbij aan bod komen zijn: strenge Europese wet- en regelgeving voor de landbouw, mestoverschotten, geen bedrijfsopvolging en economisch belang. Dit zijn zeer actuele onderwerpen in de landbouw. Door deze problemen in het verhaal te verwerken heeft de auteur een realistisch beeld geschetst van het reilen en zeilen op een veehouderij in deze tijd.

Catalijn Claes heeft met Rentmeesters een mooie streekroman geschreven. Het verhaal schetst een duidelijk beeld van de problemen op een huidig agrarisch bedrijf. Daarnaast laat de auteur zien dat het belangrijk is te zoeken naar overeenkomsten en niet naar verschillen tussen verschillende godsdiensten.

★★★
Titel: Rentmeesters | Leesfragment | Auteur: Catalijn Claes | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: roman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book  | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020536423 | Verkrijgbaar sinds: 15-04-2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 09-06-2020 | Prijs: €17.50, e-book €7.99 | Bestellen