Door het sleutelgat

Recensie Door het sleutelgat door Chantal Hutchison:
Hun droomhuis wordt hun ergste nachtmerrie.

Het verhaal van Door het sleutelgat is geschreven in de vorm van brieven. Het begint met brieven van Rowan aan een advocaat met een roep om hulp. Rowan zit namelijk vast in de gevangenis, beschuldigd van moord op een kind. Ze vertelt waarom ze hulp nodig heeft en dat ze niet schuldig is. Uiteindelijk loopt de brief over in een normaal verhaal, waarin ze van begin tot eind beschrijft wat er is gebeurd, nadat ze de vacature als oppas bij Heatherbrae House zag.

Op internet stond de vacature voor inwonende oppas in een gigantische en slimme woning, met een groot salaris inbegrepen. De familie lijkt op het eerste gezicht perfect, maar naarmate ze daar langer verblijft, merkt ze dat er aan het gezin wat mankeert. En het luxueuze huis lijkt ook zo zijn geheimen te hebben. Wanneer de ouders van het gezin van vier kinderen in het begin van de start van haar baan vertrekken op zakenreis, is zij aan haar lot overgelaten. Langzamerhand ontdekt ze dat er meer speelt in het huis en dat niet alles is wat het lijkt.

Door het sleutelgat is een ingrijpend opgebouwd verhaal. Doordat het boek voornamelijk bestaat uit brieven, voegt dat meer mysterie toe. Het blijft lang onduidelijk hoe het verhaal echt in elkaar zit. De schrijfster zet je vaak op het verkeerde been, met meerdere indrukwekkende plotwendingen, wat voor de nodige spanning zorgt. Van begin tot eind was ik gegrepen door het verhaal.

De meerdere personages die in het verhaal voorkomen, zijn allen goed neergezet. Er wordt naarmate het boek vordert, meer informatie weggegeven van de personages. Dit is ideaal. Door het sleutelgat is door de mysterieuze vorm van het verhaal en door niet gelijk alles vrij te geven op geen enkel moment voorspelbaar te noemen. Het boek leest lekker vlot weg en ik wilde in één keer doorlezen, omdat ik benieuwd was hoe het zou eindigen. En ik ben dan ook niet teleurgesteld.

Door de fijne vorm van schrijven en het aangrijpende verhaal hield de schrijfster mijn aandacht vast. Ik geef Door het sleutelgat vier en halve sterren.

★★★★
Titel: Door het sleutelgat | Auteur: Ruth Ware | Uitgeverij Luitingh – Sijthoff | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 312 pagina’s | ISBN13: 9789024588596 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 10-06-2020 | Prijs: € 20,99 | Bestellen