Young Scientist Vakantieboek Zomer 2020

Recensie Young Scientist vakantieboek door Sonja Hubregtse:
Bomvol bijzondere beesten

Hoera! Het Young Scientist vakantieboek is weer in de winkels te vinden! Het Young Scientist vakantieboek bomvol bijzondere beesten. Niet zomaar dieren als een giraf, olifant of tijger, maar de neusaap (een van de favorieten hier in huis), de toekan en de kousenbandslang. Uiteraard komen er nog veel andere dieren voor in dit geweldige vakantieboek.

Wat zorgt ervoor dat dit vakantieboek anders is dan andere vakantieboeken?
Ik vind de combinatie van puzzels (grote variatie), experimenten, test-je-zelf opdrachten en kennis en weetjes fantastisch! Een erg leerzaam vakantieboek op een speelse manier overgebracht aan kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Dus geen schoolse manier (het is tenslotte bijna vakantie), maar heerlijk ontspannen lezen en puzzelen. Het boek is wel iets duurder dan de gangbare vakantieboeken, maar ik vind het onderscheid met de andere vakantieboeken echt groot. Tevens is het boek erg dik en stevig (wel paperback). Het is dus echt de moeite waard! Prachtige foto’s en vrolijke, kleurrijke illustraties zorgen ervoor dat het boek al aantrekkelijk is zonder dat je een letter gelezen hebt. Ik heb ervaren dat kinderen het daardoor ook meteen aantrekkelijk vinden. Het boek heeft bij elk hoofdstuk dezelfde opmaak: het begint bij de uitleg en de leefomgeving van het dier. Daarna volgt de codekraker (puzzel) en de uitleg van een onderzoek (van een Amerikaanse wetenschapper). Een van de vele puzzels volgt erna. Bij elke hoofdstuk komt ook het experiment voorbij en als laatste weer een van de leuke, uitdagende puzzels. Ook vind je in het boek een quiz, een prijsvraag en soms enkele extra puzzelopdrachten. De puzzels zijn allemaal gericht op het dier dat in het hoofdstuk besproken wordt.

Wat mijn kinderen erg origineel vinden, is dat er dieren besproken worden die niet vaak in boeken voorkomen. Daardoor is er elke keer toch iets nieuws te leren en sta je verbijsterd van sommige feiten over deze dieren. Het zorgt ervoor dat kinderen nieuwsgierig worden naar deze dieren. Je denkt vast dat je er veel over weet (de mug, de gnoe of het nijlpaard), maar weet je dan ook welk dier er beter kan zwemmen: het nijlpaard of de neusaap? En welk dier is superfanatiek in dansen? Je leest het allemaal (en nog veel meer) in dit boek.

Wanneer je even genoeg weetjes gelezen hebt, wil je misschien liever even een experiment gaan doen; geen gevaarlijke proefjes met vuur, maar een zeepbellenslang maken of een bananencake bakken. Hierbij staat duidelijk vermeld welke producten je eventueel nodig hebt. Je kunt ook aan de slag met de grote variatie aan puzzels: punt naar punt, logigrammen, zoek de verschillen, doolhoven, codekrakers en nog meer soorten opdrachten, waarvan de antwoorden achter in het boek te vinden zijn. Onze kinderen vinden het ‘test-jezelf’ onderdeel geweldig. Hierbij kom je te weten, aan de hand van vragen en antwoorden, welk dier je bent en welke superkracht je hebt (en welk dier dat ook heeft).

Of je dit jaar op vakantie gaat of niet, dit veelzijdige vakantieboek zorgt voor uren vermaak waardoor je helemaal geen vakantie nodig hebt!

★★★★★
Titel: Young Scientist vakantieboek | Uitgeverij New Scientist | Categorie: kinderboeken, educatieve boeken | Uitvoering: paperback | 100 pagina’s | ISBN: 13: 9789085717034 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 06-06-2020 | Prijs: € 12,50 | Bestellen