Zeg maar Joe

Recensie Zeg maar Joe door Hannie van Grol:
Jezus in een modern jasje

Sophie is leerkracht op een bewaakte school in Christchurch in Nieuw Zeeland. Als ze bij de directeur wordt geroepen om haar functioneren te evalueren, wordt het wereldwijd ineens donker. Ze gaat terug naar haar klas waar alom paniek heerst. De duisternis houdt precies twaalf minuten aan. Dan ziet ze vanuit het niets een excentrieke man opduiken, die een onweerstaanbare aantrekkingskracht op haar heeft. Ze neemt hem mee naar haar woning, het blijkt Jezus – zeg maar Joe – te zijn, die terugkeert op aarde om aan een betere wereld te werken.

Na dit aangename begin kabbelt het boek verder. Het wordt moeilijk om de aandacht bij het boek te houden, er zit niet veel vaart in het verhaal. Hugo, een van de leerlingen van Sophie, nodigt hen samen uit in het huis van zijn moeder. Daar zijn de Twaalf bij elkaar, o.a. wetenschappers, technici en andere genieën. Samen bezinnen ze zich op het voortbestaan van de aarde. En dat is natuurlijk het ideologische van dit boek, alleen jammer dat dit boek dat als een roman wordt gepresenteerd, niet de aandacht gevangen weet te houden.

Joe heeft door zijn charismatische voorkomen veel invloed op de geleerden. Samen met hen presenteert hij de twaalf richtlijnen die de welbekende Tien Geboden, die al duizenden jaren oud zijn, moeten gaan vervangen. Door het internet en de sociale media wordt de de bekendheid van Joe wereldwijd verbreid. Twaalf regeringsleiders proberen vat op hem te krijgen, hem zelfs van het leven te beroven, maar ook de leiders van de twaalf grootste religies worden benaderd om te bekijken of hier echt de zoon van God ten tonele is gekomen.

Natuurlijk is het verband met de Bijbel duidelijk, ook bijbelse uitspraken en gelijkenissen passeren de revue en Joe laat zien dat hij tot wonderen in staat is. Zelfs zit bij de Twaalf een verrader, die later door Joe vergeven wordt. Wat heel herkenbaar is in dit boek, is dat de liefde die Jezus predikte, ook in dit boek voorop staat. Maar alles is aangepast aan de moderne tijd waarin wij leven.

Tegelijkertijd met het verschijnen van dit boek, is de website The Joe Project online gekomen. Hier wordt opgeroepen met z’n allen te werken aan een betere wereld, juist in deze tijd waarin we geconfronteerd worden met klimaatverandering, uitputting van moeder aarde, machtsmisbruik en eigenbelang. En dat is natuurlijk een geweldige en idealistische opzet. Het boek moet hier een eerste aanzet toe geven en dat is zeker gelukt. Tijdens het lezen word je wel aan het denken gezet.

Helaas komt het verhaal niet uit de verf. De personages blijven oppervlakkig, Joe is een wereldvreemde man (misschien niet zo heel raar als hij de aarde al 2000 jaar geleden verlaten heeft) en Sophie is een naïeve goedgelovige vrouw die in blinde verliefdheid Joe volgt. Ook de andere personen in het boek missen diepgang. De oplossing die gegeven wordt, is wel héél simpel. Het idee dat gepresenteerd wordt om een betere wereld te bewerkstelligen, is prima, maar de uitwerking ervan laat veel te wensen over.

Het boek Zeg maar Joe leest vlot, al zakt de spanning die in het begin opgeroepen wordt, al snel weg. Als een Oekraïener probeert Joe om te brengen, keert die wel weer even terug. Het eind van het verhaal laat meerdere vragen onbeantwoord, wat erg onbevredigend aandoet. Wat een prachtige vondst is, is om Joe terug te laten keren in Nieuw Zeeland, God’s own country genaamd, vanwege de prachtige landschappen die daar te vinden zijn. De opzet van het boek is prijzenswaardig, de uitwerking is jammer genoeg erg oppervlakkig gebleven.

★★
Titel: Zeg maar Joe | Website | Auteur: Martin van Es, Andrew Crofts | Uitgeverij: London Books | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback | 341 pagina’s | ISBN13: 9789493191020 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 11-06-2020 | Prijs: € 22,50 | Bestellen