Het geheim van Belmonte

Recensie Het geheim van Belmonte door Antoinette van Steeg:
Antonia Riepp schrijft met Het geheim van Belmonte haar eerste historische roman waarin ze de lezer meeneemt in een familiesaga. Echter, Antonia Riepp is niet haar echte naam, het is een pseudoniem. Onder haar eigen naam is de auteur in Duitsland al meer dan twintig jaar een bekende suspence-romanschrijfster. Twee bestsellers zijn al verfilmd en meerdere boeken zijn vertaald. Toen ik deze informatie las over de auteur, was ik erg benieuwd naar dit verhaal. Zou dit boek dan net zo goed zijn als haar eerder uitgebrachte boeken?

In Het geheim van Belmonte maken we kennis met Simona. Ze is een landschapsarchitecte en woont in Duitsland, maar kent een Italiaanse achtergrond. Wanneer haar oma Franca onverwacht sterft, erft ze haar huis “Farinahoeve” in de Italiaanse regio Marken (Le Marche). Belmonte is een klein middeleeuws dorp op een heuvel waar het dorp niet echt met de tijd is meegegaan.
Simona, net ontslagen in de tuinderij, besluit naar Italië af te reizen. Ze laat haar vriend achter en vertrekt in haar Twingo naar haar nieuwe woning en neemt de as van haar oma mee. Hier ontmoet ze al snel een aantal mensen die nogal afstandelijk reageren als ze Simona zien. AL snel blijken ze haar oma van vroeger te kennen.

In het huis vindt Simona een cassettebandje en niet veel later ontvangt Simona ook aan huis cassettebandjes die ingesproken blijken te zijn door haar oma. Stapje voor stapje komt het verleden tot leven en ontdekt Simona het verhaal van Franca, dat zeker niet makkelijk is geweest. Ook ontdekt ze waarom haar moeder zo afstandelijk is en welke geschiedenis hieraan ten grondslag ligt.

Simona ontmoet in de Marken al snel familieleden in het dorp Belmonte, die haar helpen met haar plannen in Italië. Daarnaast heeft ze ook een knappe, maar wat bijzondere Amerikaanse buurman Adriano. Naast het opbouwen van haar leven in Italië lezen we ook meer over Franca en de moeder van Simona, waarmee ze een slecht contact heeft. Waarom heeft zij Simona niet opgevoed? Waarom voedde Franca voornamelijk Simona op? Langzaamaan krijgt Simona antwoorden op haar vragen over het verleden van Franca en waarom haar jeugd zo moeilijk was. Maar naast deze antwoorden leert ze ook haar Italiaanse familie kennen, die ook zo haar geheimen heeft. Wat is er toch allemaal gebeurd?

In Het geheim van Belmonte lezen we gedurende het verhaal over verschillende tijdsperiodes. Het boek speelt zich voornamelijk in het heden af, maar ook in de Tweede Wereldoorlog en de periode hierna. Riepp weet de verhalen goed op te bouwen en het einde van dit boek geeft de lezer alle antwoorden op de vragen. Het boek kent veel emotie en door de makkelijke schrijfstijl leest het ook nog eens lekker vlot weg.
Het verhaal gaat onder andere over vertrouwen, familiebanden, geheime liefdes en een prachtige geschiedenis met ingrijpende gebeurtenissen.

Ik ben nieuwsgierig geworden wie Antonia Riepp daadwerkelijk is. Ik heb genoten van Het geheim van Belmonte en het heeft mij echt positief verrast. Ik zou de boeken onder haar eigen naam ook wel eens willen lezen.

★★★★
Titel: Het geheim van Belmonte | Leesfragment | Auteur: Antonia Riepp | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: historische roman| Verkrijgbaar als paperback | 448 pagina’s | ISBN13: 9789044355253 | Verkrijgbaar sinds: 12-05-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 13-06-2020 | Prijs: € 24.99 | Bestellen