Apostelkind

Recensie Apostelkind door Antoinette van Steeg:
Apostelkind vertelt het waargebeurde autobiografische verhaal over het leven van Renske Doorenspleet. De eerste 25 jaar van haar leven was ze lid van het Apostolische Genootschap. In dit boek vertelt ze over haar jonge leven, dat bestond uit twee verschillende levens. Vanaf vijf uur begon het leven binnen het geloof, overdag was ze een gewoon meisje waaraan niet veel was op te merken.

Eerlijk gezegd ben ik mij nooit zo bewust geweest van het Apostolische Genootschap, terwijl ze wel openbaar “reclame” maakten voor hun geloof. In Apostelkind vertelt Renske uitgebreid over het geloof, waarbij ze het bestaan van dit Genootschap beschrijft totdat ze er uitstapte. Ook haar leven hierna vertelt ze op interessante wijze: hoe het geloof toch nog doorvloeit in haar leven en dat van haar man.

Het Apostolische Genootschap beschrijft Renske als een geloofsgemeenschap, maar ook als een sociale gemeenschap die neigt richting een sekte. Toch ervoer ze in haar jonge leven veel plezier aan de bijeenkomsten. Zo zongen ze veel, waren er kringgesprekken en elke kerst een uitvoering. Maar de andere zijde van het geloof is toch de strengheid. Want wie zich niet houdt aan de reglementen wordt in het ergste geval, na waarschuwingen, verbannen. Zo moest men zich houden aan kledingvoorschriften, opdagen bij bijeenkomsten en zeker niet in het openbaar klagen of het geloof bespotten of te schande brengen.

Apostelkind is een boek dat veel informatie bevat en soms wat langdradig aanvoelt. Toch wilde ik het boek doorlezen, omdat ik onder de indruk was van de gebeurtenissen en het standpunt van dit geloof. De twee gezichten die de leden van de gemeenschap hebben, is voor de buitenwereld onopvallend, maar voor de leden een strenge levensstandaard. In het boek vertelt ze ook over Volkert van der G, de moordenaar van Pim Fortuyn. Hij was ook lid van de gemeenschap. Niet alleen in Nederland kent het Apostolische Genootschap veel leden, maar ook in veel andere landen.

Opvallend is dat er in de media weinig te vinden is over dit genootschap. Elk bericht lijkt al snel onder te sneeuwen in ander nieuws. Het Genootschap is gesloten en kent zijn eigen (leef)regels. Renske heeft een prettige opbouw in het verhaal gebracht, waardoor het verhaal chronologisch leest. Hierdoor neemt ze de lezer bijna aan de hand mee in haar verhaal.

Apostelkind in een indrukwekkend geschreven verhaal, dat wel veel informatie geeft. Wat mij betreft had de auteur wat minder informatieve tekst kunnen gebruiken. Hierdoor zou het boek nog meer duidelijkheid en betrokkenheid bieden aan de lezer. Toch ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen. Het is voor mij een eyeopener geweest, maar het raakte mij ook. Een geloof dat veel mensen steun geeft, maar ook het gevoel van gevangenschap. Het is aan de lezer om zelf te oordelen hoe tegen het Apostolische Genootschap aan te kijken.

Wie graag boeken leest over het geloof en die ook nog eens autobiografisch zijn, zou Apostelkind zeker eens moeten lezen. Het is een verhaal dat je tot denken aanzet en je een kijkje geeft in hoe in dit genootschap het geloof gezien en beleefd wordt.

★★★★
Titel: Apostelkind | Subtitel: In de greep van een gesloten gemeenschap | Leesfragment | Auteur: Renske Doorenspleet| Uitgeverij Balans | Categorie: autobiografisch, waargebeurd | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789463820936 | Verkrijgbaar sinds: 08-04-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 22-06-2020 | Prijs: € 22.99 (e-book € 11.99) | Bestellen