Alleen op slechte dagen

Recensie Alleen op slechte dagen door Antoinette van Steeg:
Rudolf Bijlsma heeft met Alleen op slechte dagen alweer zijn vijfde boek uitgebracht. Eerder schreef hij onder andere De slimme wegen van Hico en De Geselbroeders. Voor mij is dit vijfde boek mijn eerste kennismaking met de auteur.

Het verhaal speelt zich af in twee tijdsperiodes: het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 en juni 1974. We maken kennis met de zeventigjarige Ori Sandberg die in Duitsland zijn dochter Liv na bijna vijfentwintig jaar weer zal zien. De achtentwintigjarige Liv komt niet alleen voor het voetbal naar haar vader. Het is namelijk het WK voetbal waar Nederland kans maakt op het wereldgoud, maar ze wil ook meer weten over zijn verleden. Waarom?

Ori heeft gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog en ze wil weten wat er destijds gebeurd is. Afwisselend lezen we de gebeurtenissen omtrent de wedstrijd, maar ook wat er de laatste dagen van de oorlog gebeurd is. Want er zijn mensen die graag wat van Ori zouden willen hebben. Wat weet Ori hiervan? Stap voor stap weven de verhalen zich steeds verder in elkaar en komt de lezer achter de waarheid. Waarom is Liv zo geïnteresseerd in zijn verleden? Waarom komt ze juist nu in zijn leven?

Alleen op slechte dagen is een verhaal dat makkelijk wegleest en een goed kijkje geeft in het leven van Ori. Het verhaal is spannend, maar de lezer zal niet op het puntje van zijn stoel zitten. Het interessante van dit verhaal zit hem in de verwevenheid van de twee verhaallijnen. Tot het einde blijft het gissen waarom de gebeurtenissen van 1945 belangrijk zijn in het heden: juni 1974.

De auteur heeft twee interessante verhaallijnen gepakt om het verhaal te beschrijven. Toch mist het verhaal diepgang om echt heel veel vaart en spanning in het verhaal te houden, wat je normaal gesproken voelt bij een spannend verhaal. Het verhaal is meer een spannende roman. Ik heb het boek met plezier tussendoor gelezen. Het verhaal kent genoeg gebeurtenissen om het verhaal op gang te houden. Nergens is het lastig lezen en het verhaal pak je ook weer makkelijk op.

Rudolf Bijlsma wilde als kind al schrijver worden. Dit is hem gelukt met vijf titels achter zijn naam.
Naast schrijven is hij ook werkzaam in de ICT. Hij ziet schrijven als zijn tweede natuur.

Alleen op slechte dagen is een vermakelijk boek dat gaat over vertrouwen, liefde en schuld. Wat mij betreft had het verhaal iets meer spanning mogen hebben. Desondanks komen de twee verhaallijnen mooi bij elkaar en geeft het de lezer antwoorden op de vragen.

★★★
Titel: Alleen op slechte dagen | Leesfragment | Auteur: Rudolf Bijlsma | Uitgeverij Elikser  | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback | 230 pagina’s | ISBN13: 9789463652353 | Verkrijgbaar sinds: 05-06-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 24-06-2020 | Prijs: € 19.50 | Bestellen