Het winkeltje in Cockelberry Bay

Recensie Het winkeltje in Cockelberry Bay door Brigitte Audiens:
Cockleberry Bay Serie – deel 1

Rosa Larkin is de hoofdpersoon in het boek van Nicola May Het winkeltje in Cockelberry Bay. Het is een fantastische feelgoodroman over de 25-jarige Rosa die samenwoont met haar beste vriend Josh en haar teckel Hot.

Rosa is een vrolijke, soms wispelturige flapuit. Ze zegt wat ze denkt en het is voor haar moeilijk om lang een baantje te behouden. Op een dag ontvangt ze een belangrijke brief. Ze erft een oud, vervallen winkeltje in Cockelberry Bay, Devon. Ze begrijpt niet van wie dit komt, vermits Rosa geen familie meer heeft. Als baby werd ze afgestaan en daarna is ze bij verschillende pleeggezinnen en tehuizen opgegroeid. Nu ze juist tussen twee jobs in zit, beslist ze Londen te verlaten en een kijkje te gaan nemen in Cockelberry Bay. Daar aangekomen, beseft ze dat het een hechte gemeenschap is. Een leuk dorpje aan het strand gelegen. Iedereen kent iedereen en er wordt veel geroddeld.

Maar Rosa is een sociaal iemand die vlug enkele vrienden maakt en beslist haar uiterste best te doen om een succes te maken van haar erfenis. Door deze instelling en haar doorzettingsvermogen krijgt ze al vlug hulp van enkele bewoners, maar uiteraard zijn er ook tegenkantingen van enkele inwoners. Er worden sluwe plannen gesmeed.

Deze roman leest heel vlot. De korte hoofdstukken sleuren je mee door het boek als een rollercoaster. Rosa is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Doordat ze alleen op de wereld staat, vertrouwt ze niet veel mensen. Dit wordt zeer duidelijk omschreven in het verhaal. Rosa maakt wel vrienden, maar blijft wantrouwend. Je merkt de vooruitgang van de personages. Ze evolueren naarmate het boek verdergaat.

Rosa maakt kennis met Titch, een kamermeisje, met een reputatie die niet zo mooi is. Met Jacob en Carlton van de Lobster Pot en nog vele anderen. Maar ze vergeet ook zeker Josh niet. Haar enige steun en toeverlaat, waar ze alles aan vertelt. Hij helpt haar van op afstand als hij kan. Door alle gebeurtenissen kun je merken dat Rosa’s zelfvertrouwen groeit. Ze wordt een jongedame waar men rekening mee zal moeten houden.

Nicola May neemt ook de emotionele kant van Rosa en de andere personages onder de loep. Is het enkel vriendschap tussen haar en Josh of speelt er meer? En als Rosa een stapeltje oude liefdesbrieven ontdekt op een verborgen plek in haar appartement, vraagt ze zich af: wie zijn Ned en de mysterieuze T.? Ze gaat in ieder geval verder op onderzoek en komt iets meer te weten over de vorige eigenaars van het winkeltje. En uiteraard ook over haar leven.

De omgeving wordt gedetailleerd weergegeven. Je kunt de kliffen voor je zien. Het strand en de golven van de zee die komen aanrollen. Rosa en Hot die over het strand wandelen. Hot die achter de meeuwen rent. Zalig gaan uitwaaien, je voelt de wind langs je gezicht strijken. De geur van het zoute water.

De overige personages die in het verhaal voorkomen, zijn even duidelijk weergegeven. Je kunt aanvoelen wat hun bedoelingen zijn. Werken ze mee of werken te tegen? De humor komt helder over in de feelgoodroman, hij doet je lachen. Maar er zijn ook de ontroerende momenten die je een traantje doen wegpinken. De spannende ogenblikken ontbreken ook niet. Alle ingrediënten zijn aanwezig om op het einde alle puzzelstukjes op hun plaats te laten vallen.

Nicola May heeft een heel mooi verhaal geschreven. Onderwerpen als verkrachting en verlies worden evengoed besproken als vriendschap en romantiek. Toch is het een totaalpakket voor een feelgoodroman die je met plezier wilt lezen. En eentje waar je met volle teugen van kunt genieten.

Dat is wat ik zeker en vast gedaan heb. Voor de volle 100 % genoten van dit eerste deel van de trilogie. Want ja hoor, er zijn nog twee delen onderweg. Het tweede deel Ik zie je in Cockelberry Bay is nu reeds te verkrijgen.

Het winkeltje in Cockelberry Bay is een fantastische roman die 4* verdient.

★★★★
Titel: Het winkeltje in Cockelberry Bay | Serie: Cockleberry Bay – deel 1 | Auteur: Nicola May | Uitgeverij: Zomer & Keuning | Categorie: feelgoodroman | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789020537598 | Verkrijgbaar sinds: 21-05-2020 | Recensent: Brigitte Audiens | Datum recensie: 28-06-2020 | Prijs: €17.99,  e-book €9,99 | Bestellen