Donkerder

Recensie Donkerder door Dayenne Wamsteeker:
Gebaseerd op aangrijpende jeugdverhalen van daklozen

Op zesjarige leeftijd verhuist Rogier met zijn ouders naar een klein dorpje in Drenthe. Zijn vader is daar eigenaar van een groot vakantiepark. Al snel verlaat Rogiers moeder hen voor een andere man. Rogier en zijn vader wonen jaren samen, totdat zijn vader een nieuwe vriendin krijgt en Rogiers leven compleet verandert.

René woont dicht bij het vakantiepark en heeft geen gemakkelijke jeugd. Zijn moeder is overleden en nu woont hij samen met zijn vader, zus en broers. Zijn vader heeft een boomkwekerij, maar houdt zich ook bezig met criminele praktijken. Gedurende hun schooltijd kruisen de wegen van Rogier en René zich regelmatig en dreigt René negatieve invloed te hebben op het leven en gedrag van Rogier.

In de roman Donkerder staat het leven van Rogier centraal. Het verhaal volgt zijn leven vanaf zijn zesde tot en met zijn vijftiende. In deze tijd sluit hij vriendschap met René, maar er gebeuren ook nare dingen, waardoor hun vriendschap op de proef wordt gesteld. In het boek worden soms tijdsprongetjes gemaakt van enkele jaren, naar een nieuwe gebeurtenis of verandering in het leven van Rogier, zoals de overgang van de basisschool naar de middelbare school. De auteur heeft dit duidelijk aangegeven boven de hoofdstukken, waardoor de lezer niet voor verrassingen komt te staan.

Het boek is geschreven in een toegankelijke schrijfstijl en het verhaal is meeslepend. Je wilt continu weten hoe het verder gaat met Rogier en René en je hoopt als lezer dat de jongens een positief leven krijgen. Het is hartverscheurend om te lezen hoe zwaar kinderen en jongeren het kunnen hebben door slechte of moeilijke beslissingen van hun ouders. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes en worden de jongens soms ook geholpen. Zo is er bijvoorbeeld Jeanette, de vrouw die de campingwinkel beheert. Zij is een soort tweede moeder voor Rogier, zodat hij zijn verhaal kwijt kan en iemand heeft die hem wil helpen.

Auteur Ritzo ten Cate groeide op in Drenthe, waar ook zijn verhaal zich afspeelt. Ritzo ten Cate houdt zich bezig met sociale bewegingen, zo zette hij daklozenwandelingen op en leerde hij veel mensen van de straat kennen. Hierdoor heeft hij vele levensverhalen gehoord. Om dit alles te verwerken schreef hij zijn eerste roman, Donkerder. Het boek is gebaseerd op jeugdverhalen van daklozen. Een interessant thema en boeiend, maar soms ook hartverscheurend om te lezen.

Donkerder is een boeiende roman, geïnspireerd door levensverhalen van daklozen. Gebeurtenissen uit de kindertijd of jeugd kunnen grote invloed hebben op een leven. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: Donkerder | Auteur: Ritzo ten Cate | Uitgeverij Palmslag | Categorie: roman | Verkrijgbaar als: paperback | 266 pagina’s | ISBN13: 9789493059412 | Verkrijgbaar sinds: 30 april 2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 01-07-2020 | Prijs: €20,95 | Bestellen