Grote jongens huilen wél

Recensie Grote jongens huilen wél door Sonja Hubregtse:

Schrijver/vertaler Gideon Samson (vertaler van het boek Grote jongens huilen wél) debuteerde in 2007 met Niks zeggen! Dit boek werd bekroond met een Vlag & Wimpel. Met zijn tweede boek won hij een Zilveren Griffel. De Gouden Griffel ging, in 2019, naar zijn boek Zeb. Wij waren dus erg benieuwd naar het boek Grote jongens huilen wél, dat hij vertaald heeft.

Het is Levi’s eerste schooldag en hij is bang. Zijn vader weet niet goed hoe hiermee om te gaan en zegt: ‘Echte jongens huilen niet’. Maar onderweg naar school ziet Levi huilende vissers, opa’s en zelfs dichters met tranen in hun ogen. Sterker nog, hij ziet overal huilende mannen….

Dit mooi geïllustreerde, kleurrijke prentenboek heeft een speciale boodschap. Het leert kinderen (én hun ouders/verzorgers) gevoelens uiten. Het laat kinderen zien dat ook papa’s, mama’s, verzorgers, juffen en meesters etc. het soms moeilijk hebben met bepaalde situaties. In het verhaal vindt Levi het erg spannend om naar de nieuwe school te gaan. Deze situatie zal veel herkenning opleveren bij kinderen. Zeker in de leeftijd vanaf vier jaar wanneer zij naar de basisschool gaan. Fijn dat de schrijver beschrijft dat alles goed komt met deze spannende gebeurtenis.
De schrijver laat zien dat iedereen mag huilen, kinderen maar zeker ook volwassenen. Het is een prentenboek over emoties, gevoelens uiten en de band tussen vader en zoon.

Het boek is aanbevolen voor kinderen onder de zes jaar om voor te lezen, maar ik vind sommige woorden echt te moeilijk om te begrijpen voor deze leeftijdscategorie. Tevens vind ik het enigszins eentonig om te laten zien wie er allemaal huilen. Wel vind ik de boodschap erg duidelijk en goed omschreven voor kinderen. De illustraties zijn erg origineel getekend en speels en op de prenten (twee pagina’s per plaat) is erg veel te zien waardoor het ook een leuk boek is om alleen te kijken. De emoties zijn goed herkenbaar in de tekeningen te zien; huilen en blijdschap.

Het is oké om te huilen, hoe groot je ook bent!

★★★
Titel: Grote jongens huilen wél | Auteur: Jonty Howley | Uitgeverij Volt | Categorie: prentenboek | Uitvoering: hardcover | 48 pagina’s | ISBN: 9789021422374 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 09-07-2020 | Prijs: €14,99 | Bestellen