Planeet Omar – Onverwachte superspion

Recensie Planeet Omar – Onverwachte Superspion door Brigitte Audiens:
Zanib Mian heeft een tweede deel geschreven met Omar als hoofdpersoon.

Omar is nog steeds goed bevriend met Charlie en Daniël. Ze hebben een leuke tijd op school en Juf Hallison staat nog in de klas. De drie vrienden hebben hun zakgeld gespaard en willen graag een Nerf-lasergeweer kopen. Ze maken al wilde plannen wat ze allemaal gaan doen.

Als Omar na school thuiskomt, vraagt hij aan zijn mama wanneer ze tijd heeft om met hem naar de winkel te gaan om zijn Nerf-geweer te kopen. Maar Omar moet geduld hebben, ze moeten eerst nog naar de moskee. Daar aangekomen vernemen ze slecht nieuws. Het dak van de moskee moet dringend gerepareerd worden. Als ze geen €30.000,00 inzamelen, zal hun moskee moeten sluiten.
Iedereen gaat bedroefd naar huis en Omar wil zijn gespaarde centjes aan de moskee schenken. Maar dit is niet voldoende, dus hij praat met zijn vrienden hoe ze aan geld kunnen geraken. Hij wil helemaal niet dat hun moskee zal sluiten. Iedereen is er heel graag. Omar, Charlie en Daniël bedenken verschillende ideeën en gaan aan de slag. Juf Hallison zal ook meehelpen en nog vele anderen.

Dit mooie boek is weer een hele mooie hardcover in een gele kleur met daarop een mooie tekening van Omar, Charlie en Daniël. Ze zijn verkleed als detectives. Waarom dit is, komen jullie te weten als je het verhaal volledig gelezen hebt. Spannend! Vooraan in het boek worden de hoofdpersonages voorgesteld. Op deze manier kan dit boek perfect als standalone gelezen worden.

Het leesboek is weergegeven in verschillende lettertypes, zodat het niet saai overkomt voor de jonge lezertjes. Sommige woordjes worden uitgebeeld via leuke tekeningen. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl en maakt gebruik van korte hoofdstukken. Dit maakt dat je door het boek vliegt en het gemakkelijk in korte tijd uitleest. De momenten met spanning wisselen deze met humor af. De avonturen volgen elkaar op. Onze vrienden zijn heel druk bezig.

Omar en zijn familie staan centraal in het verhaal. Ze zijn moslim en gaandeweg worden er enkele religieuze thema’s ter sprake gebracht die als vanzelfsprekend in het verhaal passen. De karakters worden goed uitgediept. Je ziet de vriendschap onderling sterker worden. Het zelfvertrouwen groeit. De beeldende beschrijvingen van de personages zijn soms lachwekkend.

De inzamelingsactie is het topje van de ijsberg. Daarna komt het verhaal pas goed op gang. Over alle pogingen die ze ondernemen, werd goed nagedacht. De gebeurtenissen daarna zijn spannend en leuk. De samenwerking is een voorbeeld van hoe het zou moeten zijn als echte vrienden op elkaar kunnen rekenen.

Kortom een prachtig verhaal dat niet mag ontbreken in je boekenkast.

Planeet Omar – deel 2 – Onverwachte superspion is een aanrader die je met heel veel plezier zult lezen.
Welverdiend 4 sterren.

★★★★
Titel: Onverwachte superspion | Serie: Planeet Omar – deel 2 | Auteur: Zanib Mian | Uitgeverij Volt | Verkrijgbaar als: hardcover en luisterboek | ISBN13: 9789021420783 | 219 pagina’s | Categorie: jeugdboek, graphic novel | Verkrijgbaar sinds: 23-04-2020 | Recensent: Brigitte Audiens | Datum recensie: 10-07-2020 | Prijs: €14.99, luisterboek €9.99 | Bestellen