Waarom moet ik u tegen jou zeggen?

Recensie Waarom moet ik u tegen jou zeggen? door Antoinette van Steeg:
Karin Driegen debuteert met haar roman Waarom moet ik u tegen jou zeggen? met een verhaal dat gebaseerd is op het leven van haar grootouders. Het verhaal speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog in Groningen en het leven na die tijd.

Douwe Driest en de van oorsprong uit Duitsland komende Minnie zijn al jaren getrouwd en het huwelijk is gezegend met vier kinderen. Het gezin heeft het niet makkelijk en Douwe zit bij het verzet. Minnie weet hier weinig van, al heeft ze wel haar vermoedens wat Douwe doet. Ze heeft het idee dat hij een minnares heeft, maar bewijzen kan ze het niet. Wanneer ze een briefje vindt, zorgt dit ervoor dat de twee steeds meer uit elkaar groeien. Echt gelukkig voelt Minnie zich überhaupt niet in Nederland, mede omdat haar accent haar achtergrond niet kan verbergen.
Het gezin heeft het zwaar. Er is weinig eten en de bedreigingen zijn voelbaar. Toch doen de geruchten de ronde dat de bevrijding aanstaande is. Dan wordt Douwe opgepakt voor het oog van zijn gezin. Uiteindelijk wordt hij net voor de bevrijding gedood. Minnie staat er nu alleen voor.

Na de oorlog weten Minnie en haar gezin zich staande te houden. De kinderen vliegen uit, trouwen en krijgen kinderen. Toch voelt ze zich nog steeds een buitenlander in Nederland. Het accent liegt er niet om. Minnie pakt het leven steeds zo goed als mogelijk op, al denkt ze veel aan het verleden. Wanneer ze een brief ontvangt die over het verleden gaat, besluit ze deze te verbergen. Haar kinderen zullen deze wel na haar dood vinden. Het is nu nog geen tijd om deze met hun te delen.

Waarom moet ik u tegen jou zeggen? is een vlot geschreven roman die korte hoofdstukken kent. Het verhaal is goed opgebouwd en Kriegen heeft goede research voor haar boek gepleegd. Ik had echt te doen met Minnie en Douwe. Het was geen makkelijk leven. De gedachtegang van Minnie is goed uitgewerkt. Haar verleden suddert door in haar leven en Driegen weet dit goed door het boek heen te verweven.

Er zijn al veel boeken over de Tweede Wereldoorlog geschreven. Dit boek is toch uniek in zijn soort, mede omdat het een familiegeschiedenis betreft. Het verhaal is nergens lastig te lezen of te volgen, maar geeft de lezer wel een goede blik in hoe het allemaal moet zijn geweest. Dit boek is niet alleen interessant voor mensen die uit Groningen komen of familie zijn, maar ook zeker voor buitenstaanders die graag meer lezen over de Tweede Wereldoorlog.

Wat mij betreft is Karin Driegen goed geslaagd met dit debuut. Het is een geschiedenis die nooit vergeten mag worden. Ik geef dan ook graag 4 sterren.

★★★★
Titel: Waarom moet ik u tegen jou zeggen? | Leesfragment | Auteur: Karin Kriegen | Uitgeverij: WKD | Categorie: literaire oorlogsroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 262 pagina’s | ISBN13: 9789090327068 | Verkrijgbaar sinds: 17-02-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 10-07-2020 | Prijs: € 19.95 (e-book € 11.95) | Bestellen