Het is te koud om te sterven

Recensie Het is te koud om te sterven door Dayenne Wamsteeker:
Contrera is voor zichzelf begonnen als privédetective. Zijn kantoor is de wasserette van de Marokkaanse eigenaar Mohamed. Zijn detectivewerk bestaat voornamelijk uit het ontmaskeren van partners die vreemdgaan. Op een dag vraagt Mohamed hem om de zoon van een vriend te helpen. Deze heeft grote schulden gemaakt bij een Albanese woekeraar. Al snel belandt Contrera in een gevaarlijke zaak met Albanese criminelen en raakt ook de politie erbij betrokken.

Ooit was Contrera een politieman, maar nadat hij betrapt is op corruptie, is hij ontslagen. Onder zijn oud-collega’s zijn nog een aantal vrienden, maar er zijn er genoeg die zijn bloed kunnen drinken. Toch is Contrera een sympathieke man en daarom een zeer geschikt hoofdpersonage voor deze thriller. Waar de politie soms erg makkelijk conclusies trekt in deze zaak, haalt Contrera het onderste uit de kan om de daadwerkelijke dader op te sporen en dat wordt hem niet altijd in dank afgenomen. In het boek is aandacht voor de zaak, maar ook voor het privéleven van Contrera. Hij is een gescheiden man en woont (vanwege geldgebrek) bij zijn zus en haar gezin.

Het verhaal speelt zich af in Turijn, in de achterstandswijk Barrierra. Vroeger was dit een echte arbeiderswijk, maar nu een multiculturele wijk, met immigranten uit alle windstreken. De wijk is troosteloos en wordt bewoond door veel uiteenlopende bijzondere figuren. Contrera kent de wijk op zijn duimpje en heeft er veel contacten. Dit helpt hem bij het oplossen van de zaak.

Het boek heeft geen lange introductie, maar toch weet de auteur genoeg context en informatie over Contrera mee te geven, zodat je hem goed leert kennen. Het verhaal is geschreven vanuit Contrera zelf, in de ik-vorm en in de tegenwoordige tijd. Het boek is meeslepend, bevat tempowisselingen, waardoor het boek blijft boeien tot de laatste bladzijde. De spanning wordt goed opgebouwd en via verschillende verrassende plotwendingen wordt aan het eind van het boek de zaak opgelost.

Christian Frascella is een Italiaans auteur. In 2009 debuteerde hij met de jeugdroman Ik ben de sterkste. Met dit boek won Frascella verschillende prijzen. Het verhaal wordt inmiddels ook verfilmd. Na dit debuut verschenen nog twee andere jeugdromans: Zeven kleine criminelen (2011) en De woedeuitbarsting van Beth (2013). Het is te koud om te sterven is zijn volgende boek, ditmaal een thriller voor volwassenen. Deze eerste thriller over Contrera is het eerste deel van een serie, waardoor we kunnen uitzien naar vervolgdelen met Contrera in de hoofdrol.

Het is te koud om te sterven is een goed opgebouwde, boeiende thriller van Christian Frascella. Het sterke plot maakt dit boek een plezier om te lezen en doet uitzien naar de vervolgdelen van deze serie. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: Het is te koud om te sterven | Auteur: Christian Frascella | Uitgeverij Brooklyn | Categorie: thrillers | Verkrijgbaar als: paperback | 256 pagina’s | ISBN13: 9789492754219 | Verkrijgbaar sinds: 15-05-020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 11-07-2020 | Prijs: €18.99 | Bestellen