Wat Mick zag

Recensie Wat Mick zag door Hannie van Grol:
Een spannend speurboek

Mick gaat met zijn ouders en zijn zusje Hannah een weekend logeren in de Ardennen. Het hotel is een beetje oud en vooral erg geheimzinnig, vindt Mick. Gelukkig heeft hij zijn koffer met detectivespulletjes ook meegenomen. Hij houdt iedereen goed in de gaten, want er verdwijnen spulletjes in het hotel. En sommige gasten gedragen zich erg verdacht. Zijn ouders en Hannah hebben niets in de gaten. Maar Mick gaat op onderzoek uit en doet vreemde ontdekkingen.

Het verhaal in deze hardcover wordt in korte stukjes op iedere bladzijde verteld. Het is een spannend verhaal dat gelukkig op het eind goed afloopt, maar wel op een heel verrassende manier, die zeker niet te voorzien was. Voor de illustraties is veel ruimte genomen en dat maakt het boek interessant om vaak te bekijken en telkens opnieuw op te pakken, ook al weet je hoe de ontknoping van het raadsel is. Er is zoveel te ontdekken in de tekeningen, dat dit een boek is dat lang gelezen en bekeken zal worden.

De stevige hardcover is prettig vast te houden, mooi vormgegeven en zorgt ervoor dat het boek lekker lang mee kan gaan. De kleuren zijn heel rustig gehouden. Veel van de tekeningen worden in zwart-wit afgebeeld met hier en daar enkele gedeeltes die in kleur worden weergegeven. Ze zijn heel gedetailleerd en zo is er heel veel op te ontdekken, wat voor uren lees- en kijkplezier zorgt.

De gezichtsuitdrukkingen en de geheimzinnige sfeer die gecreëerd wordt door de minimale kleurstelling, zorgen voor een intensivering van de spanning die door de bijbehorende tekst opgeroepen wordt. Voor kinderen die niet zo van heel spannende verhalen houden, is het toch aan te raden om door te lezen, omdat het verhaal zo’n grappige wending krijgt! Kinderen die wel van spanning houden, komen helemaal aan hun trekken, want het boek biedt de mogelijkheid mee te speuren met Mick. Alle details kunnen van belang zijn bij de oplossing van dit raadsel. Kortom, Wat Mick zag is een mooi vormgegeven boek met veel lees- en ontdekplezier!

★★★★★
Titel: Wat Mick zag | Auteur en illustrator: Lars Deltrap | Uitgeverij Querido | Categorie: jeugdboek | Leeftijd: 7+ | Verkrijgbaar als hardcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789045124308 | Verkrijgbaar sinds: 23-06-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: | Prijs: € 17,99 | Bestellen