Zwem.

Recensie Zwem. door Antoinette van Steeg:
Als voormalig groot zwemliefhebber en een dochter die deze hobby nu uitvoert, kon Zwem. niet in ons huishouden ontbreken. Vroeger zwom ik zelf zes dagen in de week, onder ander wedstrijdzwemmen en nu zit mijn jongste tienerdochter (15) in de plaatselijke zwemselectie met wedstrijdzwemmen. Veel informatie weten we al door de loop der jaren, maar wat kunnen we nog meer leren om, zoals mijn dochter, nog beter te worden?

De hardcover is prachtig met zijn blauwe kleuren en de auteur op de cover zelf. Na de inhoudsopgave geeft Suzanne Brummel in het voorwoord en mijn verhaal aan waarom ze het boek geschreven heeft. Daarna legt ze uit hoe je het boek het beste kunt lezen en legt ze de vier iconen uit die terug zijn te vinden in het boek. Fijn om dit van tevoren alvast te weten!

Het boek is goed opgebouwd waardoor het voor een brede doelgroep beschikbaar is. Het is zeker niet alleen een boek voor volwassenen maar jongeren en tieners kunnen er al veel aan hebben. Brummel onderbouwt haar boek met foto’s en makkelijk geschreven tekst. Daarnaast deelt ze de do’s en don’ts en haar persoonlijke verhalen door het boek heen. Naast uitleg van technieken vertelt ze in dit boek bijvoorbeeld ook wat over openwaterzwemmen en voeding.

In Zwem. weet Suzanne Brummel de lezer heel uitgebreid mee te nemen in deze sport. Hoe bouw je je conditie op? Welke hulpattributen kun je gebruiken? Waar moet je op letten om blessures te voorkomen? Brummel is zelf ooit Nederlands kampioen Open Water Zwemmen geweest en is nu sportblogger.

Tijdens het lezen is goed te merken dat haar liefde voor zwemmen groot is. Mijn dochter heeft zo vaak stukjes voorgelezen over informatie die ze nog niet wist of juist haar kennis meer verbreedde. Op haar zwemclub heeft ze dit boek al laten zien, omdat ze zo enthousiast is. Aan het einde van het boek zijn nog trainingsschema’s te vinden. Dit is een leuke toevoeging die voor iedereen ook nog eens goed zijn uit te voeren.

Wie zelf graag recreatief zwemt of juist beter wil worden in de technieken, zou Zwem. echt moeten aanschaffen. Ik denk dat de digitale versie misschien minder makkelijk te lezen is door de vele foto’s en schema’s. Het hardcover formaat is in ieder geval prachtig en zeker een aanvulling voor ons gezin om nog meer te weten over zwemmen in de breedste zin van het woord.

Ik heb mijn dochter het boek gegeven zodat ze er nog vaak in kan kijken. Dit doet ze nu bijna dagelijks voor het slapengaan. Het boek staat bol van informatie en tips. Het is zo compleet en echt een aanrader voor de zwemliefhebber.

Wij zijn fan van dit boek en ik denk dat we, zeker mijn dochter, het nog heel vaak zullen inkijken. De verschillende hoofdstukken zijn zo ingedeeld dat als je bepaalde informatie zoekt, je het ook snel kunt terugvinden. Ideaal als je snel bepaalde informatie zoekt. Zwem. is een informatief, compleet en interessant boek dat ik graag aan zwemliefhebbers aanraad. Ik geef dan ook graag de volle 5 sterren.

★★★★★
Titel: Zwem.| subtitel: Techniek, tips en trainingsschema’s voor zwemmers en triatleten |Leesfragment | Auteur: Suzanne Brummel | Unieboek uitgeverij het Spectrum | Categorie: persoonlijke ontwikkeling, sport, voeding | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 223 pagina’s | ISBN13: 9789000371709 | Verkrijgbaar sinds: juni 20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 11-07-2020 | Prijs: € 21.99,  e-book € 12.99 | Bestellen