De wilde stilte

Recensie De wilde stilte door Antoinette van Steeg:
Vorig jaar verscheen het debuut Het zoutpad van Raynor Winn en ik was zeer verrast door de kracht van dit boek. Ik keek dan ook erg uit naar de opvolger De wilde stilte. Zou Winn haar sterke pen in de opvolger weten vast te houden?

De wilde stilte begint waar Het zoutpad eindigt. Je hebt gelijk weer het idee dat je met Raynor en haar man Moth meelift in hun verhaal. De slopende en terminale ziekte openbaart zich bij Moth in een versneld tempo, terwijl het tijdens hun wandeling in het vorige boek nog zo goed leek te gaan. Desondanks studeert Moth nog aan de universiteit. Raynor kan haar weg nog niet echt vinden nu ze weer in het normale leven meedraaien. Ze is zoekende wat ze wil en is graag op zichzelf. Het succes van haar boek verplicht haar meer onder de mensen te komen, maar prettig vindt ze het niet altijd.

Raynor gaat op zoek naar een oplossing om het leven van Moth dragelijker te krijgen. Ze ontdekt dat het wandelen en de natuur misschien wel eens het antwoord op deze vraag is. Ondertussen zijn ze benaderd om een oude boerderij in Cornwall op te knappen en het doel van de eigenaar is om de landbouw aan de natuur terug te geven. Na enige twijfel pakken ze de kans aan, wat de twee dichter bij de natuur brengt, maar ook veel werk.

Uiteindelijk pakken de twee, samen met vrienden, de rugtas weer in en gaan wandelen. Dit keer in Schotland. Winn weet de natuur zo mooi te beschrijven, maar ook hetgeen waar ze tegenaan lopen. Zal het Moth helpen om zijn terminale ziekte te laten verlengen?

De wilde stilte is wederom een prachtig persoonlijk boek geworden dat de lezer een bijzonder kijkje geeft in het leven van Raynor en Moth. Ze delen hun liefde voor de natuur op zo’n prachtige wijze dat ik me bijna onderdeel van dat alles voel. In dit tweede boek komt voor mijn gevoel meer emotie kijken dan in het eerste deel. Ook al verloren ze toen hun huis en inkomen, nu staat de ziekte van Moth meer centraal, maar ook de zoektocht hoe ze het leven weer willen oppakken.

Schrijven was al jong een hobby van Raynor en gelukkig heeft ze dit nooit opgegeven. Want schrijven kan ze zeer zeker. Haar schrijfstijl is makkelijk, boeiend en filmisch. Ze weet de natuur zo te beschrijven dat je als lezer bijna onderdeel van dit alles voelt. Ik hoop dan ook dat er een derde boek zal verschijnen van Winn. Ik ben benieuwd hoe het de twee zal vergaan, maar ook zeker met Moth, die langzaamaan steeds verder achteruitgaat. Ik geef De wilde stilte dan ook graag 4.5 sterren.

★★★★
Titel: De wilde stilte | Originele titel: The Wild Silence | Leesfragment | Auteur: Raynor Winn | Uitgeverij Balans | Categorie: biografie, natuur | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789463821049 | Verkrijgbaar sinds: 02-06-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 12-07-2020 | Prijs: € 22.99, e-book € 11.99 | Bestellen