Jasmijn en de wijsheid van de bomen

Recensie Jasmijn en de wijsheid van de bomen door Sandra Hutchison:
Een symbolische zoektocht naar wijsheid

In dit leerzame prentenboek past het jonge meisje Jasmijn op haar hond Boef. Helaas voor Jasmijn heeft Boef vandaag hele andere plannen. Hij wil samen met Jasmijn verstoppertje spelen! Tijdens de zoektocht wenst Jasmijn dat ze groot, sterk en wijs zou zijn. Toevallig hoort eekhoorn Max haar brandende wens. Max besluit Jasmijn mee te nemen naar de grote wijze eik. Deze indrukwekkende boom weet wel raad met Jasmijns wens.

Het boek bevat prachtige paginagrote illustraties van de natuur, waarbij bomen de hoofdrol spelen. Voorin en achterin het boek staan de diverse bomen alvast afgebeeld en benoemd. Hierdoor krijgt het boek naast de onderliggende boodschap een educatief karakter. De gedetailleerde illustraties in het boek zijn het werk van de Nederlandse illustrator Vera Backker. Zij gebruikt voornamelijk de natuur als inspiratiebron voor haar kleurige illustraties. Haar prachtwerk vind je onder andere terug in ruim vijftig (wereldwijd) uitgebrachte prentenboeken.

De teksten in dit boek zijn kort maar krachtig, zoals je van een prentenboek kunt verwachten. De illustraties hebben dan ook weinig aanvulling nodig. Het verhaal laat zien dat je met wilskracht en een portie zelfvertrouwen een heel eind kunt komen. Extra leuk is dat het boek niet alleen een fijn voorleesboek is, maar dat het ook ingezet kan worden als zoekboek. Op iedere dubbele pagina heeft Boef zich verstopt, weet jij hem te vinden? Vast wel!

Illustratie: Vera de Backker

★★★★
Titel: Jasmijn en de wijsheid van de bomen | Leesfragment | Auteur: Cok van der Lee | Illustrator: Vera de BackkerLevendig Uitgever | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789491740824 | Verkrijgbaar sinds: juli 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 12-07-2020 | Prijs: €14.95 | Bestellen