Oost west thuis best

Recensie Oost west thuis best door Lore van Dun:
Evvies man overleed een jaar geleden in een auto-ongeluk. Sindsdien heeft Evvie zich opgesloten in haar huis en komt ze zelden buiten. Haar beste vriend Andy vermoedt dat ze nog altijd in de rouw zit en ze doet niets om hem van gedachten te doen veranderen. Dean Tenny was een succesvolle honkbalspeler. Hij verloor echter zijn ‘magische gooiarmen’ en niemand weet hoe het komt. Hij kan het zelf ook nog altijd niet uitleggen. Evvie heeft aan de achterkant van haar huis een appartement. Als Dean weg wil uit zijn omgeving, trekt hij daar in. Er zijn twee regels die de twee maken. Er wordt niet gevraagd naar Evvies man en er wordt niet gevraagd naar zijn mislukte carrière. Gelukkig zijn regels er om gebroken te worden. Is dit hun kans om eindelijk naar de toekomst te kijken?

Evvie en Dean zijn de twee voornaamste personages in het verhaal, daarnaast heb je natuurlijk Andy nog en heel wat andere personages. Spijtig genoeg komen zowel Evvie en Dean als al de personages niet echt van de grond. Voor mij blijven ze allemaal even oppervlakkig. Hierdoor komt ook het verwachte liefdesverhaal van Evvie en Dean niet over. Je wilt hun zo hard dit geluk gunnen, maar doorheen het verhaal verloor ik mijn interesse in deze ‘gunfactor’. Hun gevoelens voor elkaar komen ook heel gemaakt over. Er was weinig chemie.

Het verhaal heeft weinig diepgang. Evvie is een personage waar ik weinig sympathie voor kan opbrengen. Ze blijft heel erg hangen bij het verleden. Ze ging toen op zoek naar een beter leven voor zichzelf en durft hier niet voor uit te komen. Dean zorgt ervoor dat ze wel weer durft te kijken naar de toekomst, maar ook dan blijft het verhaal heel erg oppervlakkig.

Het verleden van Dean is ook een belangrijk element in het verhaal. Hoe komt het bijvoorbeeld dat hij als honkbalspeler opeens niet meer kon werpen? Hij kan zichzelf hier niet bij neerleggen en gaat steeds opnieuw proberen zonder succes. Dit deel van het verhaal lijkt echter niet afgemaakt. Er zit geen vooruitgang in, tot er opeens iets lukt en dan zitten we terug bij af. Er komt geen verklaring, die je wel verwacht naar het einde toe. Dit is dus een deel van het verhaal dat nergens naartoe gaat en ook geen einde heeft.

Oost west thuis best is een feelgood-verhaal waarbij ik mijn interesse snel verloor. Ik bleef maar hopen op een plottwist die mij omver zou blazen. Mijn interesse in het verhaal verdween echter volledig tegen het einde. Ik had zoveel zin in Oost west thuis best, de flaptekst beloofde zoveel goeds. Linda Holmes is er voor mij echter niet in geslaagd dit verhaal neer te schrijven.

★★
Titel: Oost west thuis best | Auteur: Linda Holmes | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: feelgoodroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789024589340 | Verkrijgbaar sinds: 22-06-2020 | Recensent: Lore van Dun |Datum recensie: 13-07-2020 | Prijs: €20.99 e-book €12.99 | Bestellen