Plankenkoorts

Recensie Plankenkoorts door Lore van Dun:
Plankenkoorts is het tweede boek van Tamara Haagmans. Ze debuteerde ongeveer een jaar geleden met De mooiste dag van je leven. Dat boek las ik een tijdje terug en ik was meteen fan. Ik ben dus heel benieuwd of ze mij opnieuw zo weet te overtuigen met Plankenkoorts.

Plankenkoorts is het verhaal van Mara. Ze werkt in een winkel met tweedehands boeken, bladmuziek en theaterstukken. De winkel is van haar opa en oma. Op een dag wordt de winkel overspoeld door mensen die op zoek lijken naar iets. Ze gooien alles overhoop en laten de winkel achter als een stort. Mara weet niet wat er gebeurt. Net als ze de winkel definitief wil sluiten, komt er nog een klant binnen. Hij is heel knap en lijkt gelukkig niet op zoek naar iets, al toont hij wel heel veel interesse in haar.

Mara is een personage dat je meteen in je armen wilt sluiten. Ze werkt in de winkel van haar grootouders, maar eigenlijk heeft ze andere dromen. Ze wil graag dramatherapeut voor kinderen worden. Toch besluit ze haar grootouders te helpen, haar oma heeft alzheimer en heeft dus heel veel ondersteuning nodig. Haar opa staat er dus alleen voor. Mara kan en durft hem niet in de steek te laten door te zeggen dat ze andere dromen heeft dan de winkel.

De alzheimer van Mara’s oma heeft een belangrijke plaats in het verhaal. Het bepaalt deels haar leven. Ze durft niet op stap gaan, doet alles voor de winkel en weinig voor zichzelf. De dingen die ze meemaakt met haar oma, zijn hartverscheurend. Meestal herkent ze haar niet meer, toch blijft ze sterk en gaat iedere dag opnieuw met dezelfde hoop haar huis binnen. Dit maakt Mara een supersterke persoon, maar het zorgt er ook voor dat iedere keer mijn hart een beetje meer breekt voor haar, als haar oma haar niet herkent.

Naast haar oma is die ene vreemdeling ‘Lucas’ een heel belangrijk personage in het verhaal. Hij heeft heel veel interesse in Mara en doet er alles aan om haar uit haar omgeving te trekken op een goede manier. Hij daagt haar uit tot ze op date gaan. Hij leert haar heel goed kennen, maar over zichzelf vertelt hij bijna niets. Zowel de lezer als Mara beseft dat hier een reden voor moet zijn. Als die reden dan naar boven komt, is er eerst veel onbegrip. Hier hoeft hij zich toch niet voor te schamen? Tot we wat verder in het verhaal komen en de echte reden leren kennen.

Als laatste zijn er Gina en Evert, de ouders van Mara. Of dat zouden ze toch moeten zijn. Het zijn verschrikkelijke mensen! Ik ben blij dat ze in het verhaal maar weinig aan bod komen. Ik snap niet dat je zo kunt doen tegen je eigen kind. Het is hartverscheurend om te zien hoe Mara toch iedere keer opnieuw moeite doet en iedere keer weer het deksel op de neus krijgt.

Tamara Haagmans heeft een prachtig verhaal geschreven. Het bevat zware onderwerpen, liefde, verraad en vriendschap. Toch is dit het ideale feelgood-boek! Ik wil zoveel meer van haar lezen. Ik kan niet wachten op haar nieuwe boek. Plankenkoorts is zonder twijfel vijf sterren waard.

★★★★★
Titel: Plankenkoorts | Leesfragment | Auteur: Tamara Haagmans | Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: feelgoodroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789024589821 | Verkrijgbaar sinds: 11-06-2020 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 14-07-2020 | Prijs: €12.99, e-book €9.99  | Bestellen