Wat voel ik?

Recensie Wat voel ik? door Hannie van Grol:
Filosoferen voor kinderen

In de stad Nanterre werd een project gestart en getest op de basisscholen aldaar om kinderen meer ervaring op te laten doen met woorden en begrippen en zo te bereiken dat kinderen gaan nadenken en praten over belangrijke dingen in het leven. Naar aanleiding daarvan is de reeks “Filosofie voor kinderen” in het leven geroepen, een geweldige manier om met kinderen onder te duiken in het ‘echte’ leven.

In dit boek uit deze serie gaat het over gevoelens. De opzet van de boekjes in de serie is gelijk. Er worden zes hoofdvragen gesteld die met een aantal stellingen beantwoord worden, zowel met ja als met nee. Daaronder volgen weer nieuwe vragen, omdat ieder antwoord weer andere facetten naar boven brengt. Iedere hoofdvraag wordt afgesloten met een stelling die weer meteen zorgt voor een verdieping. En zo wordt uitgebreid op een bepaald onderwerp ingegaan, een bijzonder aangename manier om met kinderen in gesprek te komen.

Enkele vragen die o.a. gesteld worden, zijn: Hoe weet je dat je ouders van je houden? Waarom maak je ruzie met de mensen van wie je houdt? Is het leuk om verliefd te zijn. Allemaal dingen die kinderen misschien niet dagelijks bezighouden, maar waar ze door erover na te denken, wel degelijk een mening over hebben.

Het boek met een soepele kartonnen kaft ziet er aantrekkelijk uit. De kleuren die gebruikt zijn, zijn vrij rustig, maar wel vrolijk. De illustraties van de hand van Serge Bloch zijn een mooie toevoeging aan de tekst. Soms staat er een foto afgebeeld die verwerkt is in een tekening. Maar stuk voor stuk zijn ze een mooie aanvulling op de tekst en zitten ze vol humoristische details.

Op de vragen die gesteld worden, zijn meerdere antwoorden mogelijk en dat is juist het voordeel van het werken met deze serie, omdat het kinderen een bredere kijk geeft op belangrijke levensvragen. De boekjes zijn prima te gebruiken op school, maar ook thuis kunnen ze heel behulpzaam zijn om samen met kinderen te praten en ze zo hun mening te laten vormen. Door vraagstukken van alle kanten te bekijken ontdek je dingen die je anders niet gezien zou hebben. Een erg waardevol instrument!

★★★★
Titel: Wat voel ik? | Auteur: Oscar Brenifier | Vertaler: Kolet Janssen | Illustraties: Serge Bloch | Uitgeverij: Davidsfonds/Infodok | Categorie: Jeugdboeken  | Leeftijd: 7 + | Verkrijgbaar als: paperback | 96 pagina’s | ISBN13: 9789002270628 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 15-07-2020 | Prijs: € 15,99 | Bestellen