Een rooie aan de kant van de weg

Recensie Een rooie aan de kant van de weg door Fany Van Hemelen:

Toen ik las dat Anne Tyler het gewone schitterend tot leven kan brengen, was ik gefascineerd. Zou deze ogenschijnlijk eenvoudige roman mij overtuigen?

Een rooie aan de kant van de weg boeit vanaf de eerste letter door de realistische situaties, kleine details, genadeloze humor en subtiele maatschappijkritiek.

Een rooie aan de kant van de weg gaat over Micah Mortimer. Hij is al vierenveertig jaar een modelburger. De “verkeersgod” houdt van zijn onberispelijke gedrag en Micah verkiest een gestructureerd en voorspelbaar leven. Deze man is eigenlijk een schaduw. Hij is geen mens van vlees en bloed, die buiten de lijntjes kleurt of fouten maakt. Hij bestaat en verlangt perfectie, maar is voor een groot deel van de wereld onzichtbaar. Micah is ook de persoon, die zijn familie en de mensen rondom hem charmeert, maar vaak ook frustreert. Zijn onveranderlijke rituelen, zoals altijd dezelfde looproute volgen of een vaste stofzuigdag hebben, zijn soms grappig, maar roepen vaak ook vragen op bij zijn geliefden. Micah lijkt, bij de start van dit verhaal, meer robot dan mens. Als Tech Hermit kan hij, met zijn eigen bedrijfje computerproblemen oplossen, maar hoe relaties en communicatie werken, dat begrijpt hij blijkbaar niet. Toch is hij best tevreden met zijn saaie leventje. Op een dag krijgt hij bezoek van een jongen die ervan overtuigd is dat hij zijn vader is en iets later dumpt zijn vriendin hem.

Als lezer vraag je je dan al lang af waarom dit gewoontedier, met een heerlijk chaotische familie, de koe niet bij de horens vat en gaat leven. Soms wil je roepen: ” Kom op, durf nu toch eens te voelen en ervaren”, maar dan moet hij de controle uit handen geven en voor deze man lijkt dit onmogelijk. Micah is zich er ook niet bewust van dat hij een grijze muis is en in het begin hebben de kleine verschuivingen geen effect op hem.

Anne Tyler schetst haarscherp hoe monotoon de dagen van deze man verlopen. Met humor toont ze hoe hij het hart op de juiste plaats heeft, maar hoe sociale vaardigheden zijn zwakste punt zijn. Toch zorgen alle onverwachte gebeurtenissen voor een kentering in zijn denken. Eerst lijkt het alsof hij gewoon blijft doorgaan zoals altijd. Zonder te veranderen, want alles is toch perfect zoals het is, maar uiteindelijk ziet hij in hoe eenzaam hij zich voelt en begint hij te luisteren naar anderen. Hij mist liefde in zijn leven en stilaan begrijpt hij dat hij moet groeien. Eigenlijk is hij onbewust op zoek naar een handleiding voor het leven.

Een rooie aan de kant van de weg gaat over relaties, de raadsels van het leven en tweede kansen. De auteurs genuanceerde kijk en haarscherpe observaties van het leven van haar bijzondere hoofdpersonage zorgt ervoor dat deze perfectionist met al zijn hoogten en laagtes diepe indruk maakt. Micah is zo echt en raakt je in je hart!

De boodschap van Een rooie aan de kant van de weg is misschien wel dat alles wordt bepaald door hoe je naar de wereld kijkt en wanneer jij je blik verruimt dat er dan een wereld van verschil ontstaat. Of is deze virtuoos gecomponeerde roman een pleidooi om altijd jezelf te mogen zijn of misschien een stil protest tegen perfectionisme? Waarschijnlijk is het afhankelijk van lezer tot lezer welke diepere betekenis je aan deze literaire roman geeft.

Anne Tyler is in onze contreien nog niet zo bekend, maar het wordt hoog tijd dat hier verandering in komt. Deze auteur zegt met weinig woorden heel veel. Ze is ontzettend sterk in haar karakteropbouw en het vertalen van het leven met zijn pieken en dalen.
Na Een rooie aan de kant van de weg kijk je zonder twijfel uit naar nieuwe verhalen van haar.

★★★★
Titel: Een rooie aan de kant van de weg | Auteur: Anne Tyler | Uitgeverij Prometheus | Verkrijgbaar als: paperback | ISBN13: 9789044644753 | 216  pagina’s  | Verkrijgbaar vanaf: juni 2020 | Categorie: Literaire roman | Datum recensie: 16-07-2020 | Recensent: Fany Van Hemelen | Prijs:  €19.99 | Bestellen