Oververhit

Recensie Oververhit door Sandra Hutchison:
Feelgood-thriller

Deze feelgood-thriller is het debuut van de in de Achterhoek wonende accountant Inge Spaan.
De combinatie van de twee heel verschillende genres thriller en feelgood was voor mij nieuw en maakte mij nieuwsgierig. De verwachtingen waren dan ook hoog.

Het verhaal draait voornamelijk om Jolijn. Een vlotte vrouw met een prima baan van rond de dertig. Jolijn heeft een ietwat gecompliceerde relatie met fysiotherapeut Bastiaan. Hij is een getrouwde man, maar hij belooft Jolijn voor haar te kiezen, maar dan moet ze hem wel de tijd gunnen om zijn zaken eerst goed op orde te brengen. In deze periode wordt Jolijn opgenomen voor een ‘onschuldige’ knieoperatie, ze besluit Bastiaan hier niet bij te betrekken. Kort na de operatie gaat het flink mis met Jolijn. Is hier sprak van botte pech of is er meer aan de hand? Is het puur toeval dat ze steeds die eigenaardige man tegenkomt en is de vrouw van Bastiaan wel zo meegaand als hij haar wil doen laten geloven?

De titel Oververhit belooft rode oortjes en pittige romantische scènes. Helaas moet ik je hier direct uit de droom helpen. Hoewel het genre feelgood-thriller het idee geeft dat het hier om een deels romantisch verhaal gaat, is dit niet aan de orde. De romantiek in deze thriller is maar zeer matig aanwezig. Het woordje feelgood in dit genre lijkt in dit geval vooral te slaan op het feit dat het verhaal van begin tot eind vrij luchtig overkomt.

Inge Spaan hanteert een prettige schrijfstijl. Het boek leest dan ook behoorlijk vlot weg. Ze gebruikt geen moeilijke taal, wat het leestempo bevordert. Wat dat betreft is Oververhit toch zeker heerlijk leesvoer voor deze zomermaanden. Voordat je het weet, zit je goed en wel in het verhaal. De personages hadden wat mij betreft wel wat meer diepgang mogen krijgen.

Het boek is vooral een misdaadverhaal waarbij je de situatie grotendeels meebeleeft met het slachtoffer Jolijn. Daarnaast word je af en toe getrakteerd op een kijkje in het hoofd van de misdadiger. Hoewel het verhaal vrij simpel wegleest, weet Inge Spaan de lezer toch zo nu en dan op het verkeerde been te brengen. Het boek laat tot aan het eind van het verhaal open wie de dader is. Ze komt daarbij met een vrij verrassende twist. Inge Spaan bewijst met dit debuut, ondanks dat de personages weinig diepgang hebben, zeker dat ze kan schrijven en ik ben dan ook erg benieuwd naar een vervolg van haar hand.

★★★★
Titel: Oververhit | Leesfragment | Auteur: Inge Spaan | Uitgeverij LetterRijn | Categorie: feelgood-thriller | Uitvoering: paperback | pagina’s | ISBN13: 9789491875977 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 17-07-2020 | Prijs: €18,00 | Bestellen