De achtbaantester

Recensie De achtbaantester door Hannie van Grol:
Een geweldig debuut!

Nancy Olthoff schrijft speeches en strategische teksten voor CEO’s, ministers en staatssecretarissen. De achtbaantester is haar debuutroman en daarmee bewijst ze dat ook deze manier van schrijven haar op het lijf geschreven is.

Herman van Dusselen, de hoofdpersoon in dit boek, is ‘een beetje anders’. Herman speelt met knikkers, maakt het huis grondig schoon en houdt zich vast aan alles wat hij kent. Door op die manier te leven voelt hij zich veilig. Op een dag ontvangt hij een maand gratis entree voor het pretpark Wonderland bij hem in de buurt. Daar ziet hij suikerspinnenverkoopster Jeanette, die diepe indruk op hem maakt. Om in contact te komen met haar moet hij uit zijn veilige wereld stappen en buiten zijn comfortzone gaan.

We volgen Herman in zijn leven, zijn manier van doen en ondanks dat hij ‘anders’ is, sluit je hem in je hart. Zijn pijn en angsten beleef je mee, omdat de auteur er buitengewoon goed in is geslaagd een inkijkje in zijn gedachten en gevoelens te geven. Je kruipt als het ware onder zijn huid en wordt een beetje Herman. Je voelt met hem mee als zijn wereld onveilig voelt en hij zich terugtrekt in zijn vertrouwde knikkerkamer met de knikkerbanen om weer tot rust te komen. Je zou hem willen steunen als hij stappen wil gaan zetten in de ‘grote, boze buitenwereld’.

Nancy Olthoff is er buitengewoon goed in geslaagd om je aandacht gevangen te houden in deze roman. De korte hoofdstukken en soms de korte zinnen, geschreven in een vlotte en toegankelijke stijl, maar ook de humor en de kwetsbaarheid zorgen ervoor dat je blijft lezen. De afwisseling tussen een lach en een traan blijft van het begin tot het eind bestaan, waardoor je het boek niet los kunt laten. Het boek ontroert, laat je lachen, laat je meeleven en -voelen met Herman, die aangeraakt wordt door de liefde en zichzelf wil overwinnen om stappen te zetten.

Dit debuut De achtbaantester vraagt om meer! Om op deze manier de lezer mee te nemen in een duizelingwekkende achtbaan van gevoelens en gebeurtenissen is een prestatie van grote klasse!

★★★★★
Titel: De achtbaantester | Leesfragment | Auteur: Nancy Olthoff | Uitgeverij Orlando | Categorie: literatuur en romans | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 222 pagina’s | ISBN13: 9789493081536 | Verkrijgbaar sinds: 04-06-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 18-07-2020 | Prijs: € 20.00, e-book € 9.99 | Bestellen