Recensie Wie wil er met mij trouwen door Soraya Latten:
Bert Staal neemt in 52 hilarische miniatuurtjes zowel het huwelijksaanzoek als contactadvertenties op de hak.

“Ik knijp mee-eters uit
zwart-wit en boterzacht
teel eelt op wandelvoeten
boer midden in de nacht
Wie wil er met mij trouwen”

Iedereen die wel eens heeft moeten lachen om een contactadvertentie of bij een bord van de AH, Jumbo of iets dergelijks en kijkt of er nog iets grappigs tussen hangt, moet dit boek van Bert Staal lezen. Niet alleen zijn alle miniatuurtjes stuk voor stuk hilarisch, waardoor je vaker dan eens hardop zult moeten lachen, stuk voor stuk hebben ze wel iets waarin je jezelf of een ander herkent. Want wie knijpt er nu niet af en toe een puist uit, laat scheten of snurkt wel eens. Hele normale dingen dus die door Bert op een grappige manier worden verwerkt in een gedichtje.

Al vanaf het moment dat je de cover ziet, weet je dat deze man niet alleen iemand achterop zijn fiets wil meenemen – zie de prachtige tandemfiets die op de cover staat – maar zich ook niet mooier voordoet dan hij is. Zijn ietwat bijzondere kledingstijl geeft je al een klein inkijkje in wat gaat komen en geloof mij, de inhoud van het boek is nog bijzonderder en eerlijker dan de cover doet vermoeden.

De opzet van het boekje Wie wil er met mij trouwen is simpel zonder opsmuk, waardoor je je echt alleen focust op het gedichtje dat je voor je neus hebt. Heerlijk om als je even tijd hebt er 1 of 2 van te lezen, dit is zeker aan te raden als je even geen zin meer in de dag hebt. Bert vrolijkt je namelijk zo weer op. En zelfs als je ze allemaal al een keer hebt gelezen, blijven ze ook bij een tweede, derde of vijfde keer nog leuk.

Bert Staal belandde als nuchtere Fries in het carnavaleske Brabant waar hij zijn schrijfstijl ontdekte. Zijn boek is geïnspireerd door het werk van Cees Buddingh en dichters als Lévi Weemoedt en Hans Dorrestijn.

★★★★
Titel: Wie wil er met mij trouwen | Auteur: Bert Staal | Uitgeverij Palmslag | Categorie: poëzie | Verkrijgbaar als: paperback | 110 pagina’s | ISBN13: 9789493059375 | Verkrijgbaar sinds: 16-01-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 20-07-2020 | Prijs: €13,- | Bestellen