Bart

Recensie Bart door Hannie van Grol:
Intrigerend debuut

Bart is het fictiedebuut van Ap Dijksterhuis, hoogleraar psychologie, schrijver, spreker en bekend psycholoog. En het boek smaakt meteen naar meer. Hoewel het slechts 144 pagina’s telt en je het in korte tijd uitleest, maakt het diepe indruk en ben je na het dichtslaan ervan nog niet klaar met de inhoud.

In het dorp Leuvenheim, een klein dorp in de buurt van Brummen en Zutphen, komt in de jaren ‘80 van de vorige eeuw Bart nieuw binnen in het dorp. Hij is dan 15 jaar oud en wordt de buurjongen van Lennart die twee jaar ouder is. Lennarts moeder draagt haar zoon op zich bezig te houden met Bart, hoewel hij daar weinig trek in heeft. Hij heeft immers al een vriend, Mitchell. Toch raakt hij onder de indruk van deze bijzondere jongen, die eigenlijk veel ouder en wijzer is dan zijn 15 jaar doet vermoeden. Bovendien is hij creatief (hij schrijft gedichten die vaak grappig zijn maar wel to the point). Bart doet bijzondere dingen: hij verlost het dorp van een potloodventer, graaft een oorlogsbunker uit en redt honderden vissen van de dood.

Maar het meest bijzondere aan Bart is dat hij hopeloos verliefd is op Romy. Op het schoolfeest zal hij haar zijn liefde verklaren, natuurlijk met een gedicht, en hij is er vast van overtuigd dat Romy voor hem zal vallen. Alleen allerlei verwikkelingen zorgen ervoor dat het verhaal heel anders loopt dan verwacht. En dat is meteen de grote kracht van dit boek en laat ook zien dat de gedrevenheid van Bart ook zijn grootste valkuil kan worden.

Bart is een boek dat zich in negen maanden tijds afspeelt met het schoolfeest als uiteindelijke doel om naar toe te werken. De tijdgeest van de jaren ‘80 is duidelijk voelbaar, de muziek van die tijd, de televisieprogramma’s, de gebruiken etc. Het boek leest als een film en je leest het achter elkaar uit zonder ook maar een ogenblik de aandacht te verliezen. Het is een meeslepend en fantasierijk verhaal met creatieve elementen en spitsvondige uitspraken, die zowel heel humoristisch zijn als de kern rakend.

Bart is een echte aanrader. Hoewel het verhaal kort is, is het helemaal compleet. Voor diegenen die de tijd van de jaren ‘80 meegemaakt hebben, zal het verrassend herkenbaar zijn, maar voor ieder ander zal het ook een heerlijk boek zijn om te lezen. De psychologie van de hoofdpersonen is zo goed beschreven dat het voor iedereen een aangenaam boek zal zijn. Hopelijk laat de psycholoog Dijksterhuis nog vaak van zich horen.

★★★★★
Titel: Bart | Auteur: Ap Dijksterhuis | Uitgeverij Prometheus | Categorie: literatuur en roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 144 pagina’s | ISBN13: 9789044644937 | Verkrijgbaar sinds: juli 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 21-07-2020 | Prijs: € 16,99, e-book € 9,99 | Bestellen