Wat is goed, wat is kwaad?

Recensie Wat is goed, wat is kwaad? door Hannie van Grol:
Filosoferen voor kinderen

In de stad Nanterre werd een project gestart en getest op de basisscholen aldaar om kinderen meer ervaring op te laten doen met woorden en begrippen en zo te bereiken dat kinderen gaan nadenken en praten over belangrijke dingen in het leven. Naar aanleiding daarvan is de reeks “Filosofie voor kinderen” in het leven geroepen, een geweldige manier om met kinderen onder te duiken in het ‘echte’ leven.

In dit boek worden zes belangrijke vragen gesteld, zoals o.a. Mag je stelen om te kunnen eten? Moet je lief zijn voor anderen? Moet je anderen helpen? Daarna worden er antwoorden geformuleerd, zowel ja- als nee-antwoorden. Onder die formuleringen worden weer andere vragen gesteld om het onderwerp uit te diepen en daarna volgt de conclusie met weer een aantal mogelijkheden om over na te denken en samen met anderen over te discussiëren.

Het boek Wat is goed, wat is kwaad? met een stevige maar soepel kartonnen kaft ziet er aantrekkelijk uit. De illustraties van de hand van Clément Devaux zijn humoristisch en verduidelijken de betekenis van de tekst. De kleuren die gebruikt zijn in voornamelijk aardetinten, doen prettig aan. De teksten zijn kort gehouden, waardoor ze erg uitnodigen tot discussiëren en dat is ook de opzet van dit boekje: kinderen laten nadenken over de dingen die van belang zijn in het leven.

Het is een handig en goed vormgegeven boek, dat zowel in de klas als thuis gebruikt kan worden. Ieder antwoord roept weer een nieuwe vraag op en dat zorgt ervoor dat kinderen leren op meerdere manieren naar een onderwerp te kijken. Heel erg prettig om te gebruiken en zo met kinderen te kijken naar vraagstukken die hen kunnen bezighouden.

★★★★
Titel: Wat is goed, wat is kwaad? | Auteur: Oscar Brenifier | Vertaler: Kolet Janssen | Illustraties Clément Devaux | Uitgeverij: Davidsfonds/Infodok | Categorie: Filosofie voor kinderen | Verkrijgbaar als paperback | 96 pagina’s | ISBN13: 9789002270635 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 24-07-2020 | Prijs: € 15,99 | Bestellen