Boer Boris heeft het heet!

Recensie Boer Boris heeft het heet! door Sonja Hubregtse:
Boer Boris is terug! Ted van Lieshout en Philip Hopman hebben weer een geweldig nieuw boek gemaakt: Boer Boris heeft het heet!
Het is alweer het 13e deel in de Boer Boris-serie. Het prentenboek staat bekend om de sfeervolle tekeningen en de op rijm geschreven teksten.

In dit deel is het hartje zomer en erg warm op de boerderij. De schapen smelten bijna weg. Gelukkig is Boer Boris alweer onderweg om de dieren te helpen. Hij komt aangelopen met zijn schapenscheermachine en verlost de schapen van de warme dikke vacht. Maar wat gebeurt er met de vachten? Het prentenboek vertelt hierover en zorgt er meteen voor dat er een leerzaam onderdeel in het verhaal voorkomt. Maar als het dan bij Boer Boris gaat regenen en alle dieren het koud hebben, moet Boer Boris snel een oplossing bedenken. Samen met broer Berend en zusje Sam beleeft hij weer een prachtig avontuur op de boerderij.

Boer Boris heeft het heet! is een geweldig boek voor jonge kinderen (vanaf 3 jaar). De tekst op rijm leest lekker weg en de humor die soms in het boek voorkomt (zowel in de tekst als in de illustraties), is voor kinderen vanaf drie jaar goed te begrijpen. De grootte van het lettertype leest erg prettig en maakt het aantrekkelijk voor iets oudere kinderen om zelf te lezen.

Voor ons springen de pagina-vullende tekeningen er echt uit in het boek. Vooral de laatste, waarop zoveel te zien is dat je het ook als tel- en zoekplaat kunt gebruiken. De vrolijke kleuren die gebruikt worden, zijn aantrekkelijk voor kinderen. Het complete plaatje (tekst en illustraties) houdt de aandacht van de kinderen lang vast. Als het verhaal regelmatig voorgelezen wordt, zal je kindje na enige tijd zelf de rijmwoorden kunnen aanvullen, doordat de rijmende tekst blijft hangen. Wanneer je als ouder/verzorger even geen tijd hebt om voor te lezen, zal je kind zeker zelf dit boek pakken om de tekeningen te bekijken. Er is zoveel te zien! Opvallend is nog de mooie uitstraling van de kaft met enkele glanseffecten. Hoewel het boek een hardcover heeft, voelt hij enigszins zacht aan.

Wij zijn fan van Boer Boris !

Tip: Kijk ook eens op de website van Boer Boris. Hier vind je voorleesfilmpjes, kleurplaten en nog veel meer.

★★★★
Titel: Boer Boris heeft het heet! | Website Boer Boris | Auteur: Ted van Lieshout | Illustrator: Philip HopmanUitgeverij Gottmer | Categorie: voorleesboek | Leeftijd: 3 plus | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN: 9789025773243 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 18-06-2020 | Prijs: € 13,99 | Bestellen