De eerste veertig dagen

Recensie De eerste veertig dagen door Antoinette van Steeg:
Kraamrituelen, zorg en koesterende voeding voor de jonge moeder.

De eerste veertig dagen is een boek voor de kersverse moeder. Zelf zijn de kinderen hier al tieners, maar toch was ik nieuwsgierig hoe Heng Ou hierover een boek zou schrijven dat als praktische en inspirerende gids voor de moeder zou kunnen dienen.

Wat direct opvalt, is het mooie formaat van deze hardcover. De cover is rustig en straalt rust uit. Een prachtig boek om cadeau te doen aan zwangere vrouwen of kersverse moeders. Zodra je het boek openslaat, merk je dat de rust ook terug te vinden is aan de binnenzijde. Het boek kent prachtige foto’s van Jenny Nielson en Heng Ou is tijdens het ontstaan van dit boek geholpen door Amely Greeven en Marisa Belger. Heng Ou begint het boek met haar eigen verhaal, opvoeding en Chinese geneeskunde en tradities.

Daarna neemt ze de lezer mee in de kraamtijd voor een nieuwe wereld, de bijeenkomst, de passage, de eerste veertig dagen en daarna over wat te eten en ze sluit af met recepten voor de veertig dagen. Heng Ou gebruikt veel tekst wat soms voelt als een overload. Ik kan mij voorstellen dat dit in de eerste veertig dagen na de bevalling wel wat veel kan zijn. Toch weet ze de lezer wel te boeien met de Chinese tradities. Zo kent de Chinese cultuur na de geboorte een Zuo Yeuzi. In deze periode blijft de vrouw thuis om zelf te herstellen en binding te krijgen met haar kind.

Het boek kent aparte teksten die je herkent aan de kleurrijke kaders. Hier weidt Heng Ou bijvoorbeeld uit naar tradities of gebruiken in andere culturen of nieuwe gewoontes. De recepten in het boek zijn heel divers. Zo toont ze diverse bouillons aan, maar ook stoofpotjes, tussendoortjes en nagerechten. Naast de recepten neemt ze de moeder ook mee naar wat je het beste kunt eten en wanneer. Zo bespreekt ze zuivel, kruiden en specerijen en olie en azijn.

De eerste veertig dagen is een compleet boek dat de jonge moeder kan helpen in haar eerste veertig dagen na de bevalling. De uitvoering is luxe en zou een perfect kraamcadeau kunnen zijn. Heng Ou kiest ervoor om een totaal andere benadering te kiezen voor de jonge moeder. Tegenwoordig wordt er veel gevraagd van de moeder. Al snel zijn de meeste vrouwen weer op de been en pakken ze hun dagelijks leven zo snel mogelijk weer op. Heng Ou laat zien dat als je goed voor jezelf zorgt de eerste veertig dagen, dit jezelf en het kind zeker ten goede komt.

Ik heb het boek niet achter elkaar gelezen, maar steeds stukjes tekst die mij interessant leken. Zoals gezegd is het boek, vooral in het begin, erg theoretisch en dit kan de lezer afschrikken om verder te lezen. De eerste veertig dagen is een boek dat je vooral als praktische gids moet zien en eruit moet plukken wat voor jou op dat moment relevant is. De recepten zijn niet moeilijk en kunnen goed uitgevoerd worden. Ook voor de niet kersverse moeder is dit deel van het boek leuk en interessant als je graag wilt experimenteren in de keuken.

Heng Ou heeft absoluut een praktische gids op de markt gebracht. Deze geeft de lezer een kijkje in de Chinese tradities en gebruiken, maar ze kijkt ook naar de huidige leefwijze en verwachtingen van de maatschappij. Ik vind dit boek een waardevol en inspirerend boek voor de jonge moeder. Het laat de moeder bewust worden hoe bijzonder de eerste veertig dagen zijn en hoe je in deze dagen kunt werken aan je herstel. Ik geef het dan ook graag 4.5 sterren.

★★★★
Titel: De eerste veertig dagen | Subtitel: Voeding en inspiratie voor de kersverse moeder | Auteur: Heng Ou | Uitgeverij Samsara | Categorie: lifestyle, ouderschap en opvoeding | Verkrijgbaar als hardcover | 236 pagina’s | ISBN13: 9789492995490 | Verkrijgbaar sinds: februari 20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 25-07-2020 | Prijs: € 24.90 | Bestellen