Wanneer je lichaam nee zegt

Recensie Wanner je lichaam nee zegt door Antoinette van Steeg:
Wat als je lichaam nee zegt? Wat doe jij dan? Ga je maar ‘gewoon’ door of luister je naar je lichaam? De titel van het boek was voor mij de aanleiding om dit graag te willen lezen. Er zijn al veel boeken over gezondheid en stress geschreven, maar hoe kijkt Gabor Maté tegen deze feiten aan?

Aan het begin van het boek legt Maté uit, hoe je dit boek kunt lezen en dat hij niet alleen maar wetenschappelijke feiten aan de lezer wil voorschotelen, maar ook praktijkvoorbeelden. Hij wil laten zien dat lichaam en geest onafscheidelijk zijn. Daarna neemt hij de lezer mee in totaal 19 hoofdstukken. Het boek sluit hij af met een dankwoord, met noten en een register.

De van oorsprong Hongaarse Gabor Maté heeft jarenlang zijn eigen artsenpraktijk gehad in Canada, waar hij als kind naartoe emigreerde en hij heeft veel ervaring op het gebied van verslaving, stress, mentale aandoeningen en palliatieve zorg. Deze ervaringen heeft hij gedeeld op papier en hij is nu een veelbesproken spreker en auteur.

Wanneer je lichaam nee zegt is een uitgebreid boek waarbij veel thema’s aan bod komen. Zo worden verschillende ziektebeelden besproken, maar ook het niet serieus genomen worden van klachten in de medische wereld. Hierdoor lopen mensen onnodig lang met pijn en stress. Ook neemt hij de lezer mee in de wereld van hormonen, kanker en ons immuniteitssysteem. Het laatste hoofdstuk besteedt hij aan de zeven elementen van genezing.

Maar hoe kunnen we echt naar ons lichaam luisteren? Hoe kunnen we goed voor onszelf zorgen? Maté geeft verschillende praktijkcasussen als voorbeeld, waardoor de lezer een beeld kan vormen over hoe ons lichaam en geest reageren op ongezonde keuzes die we maken in ons leven en ons lichaam en geest op de rem laat drukken. Omdat het boek een goede 300 bladzijden kent en geen schema’s of illustraties, voelt het boek toch erg theoretisch aan. Het kan voor lezers hierdoor een lap stof zijn die nogal saai kan aanvoelen.

Ik heb geen hele nieuwe feiten over hoe de geest op het lichaam kan reageren en ervoor kan zorgen dat je ziek wordt, gelezen, maar ik vind de wijze waarop Maté de lezer meeneemt in dit proces prettig en begrijpelijk. Hij probeert op een zo begrijpelijk mogelijke manier de materie uit te leggen.
Het is zeker niet een boek dat je achter elkaar moet willen lezen, maar juist steeds een stukje. Hierdoor komt de informatie beter over en voelt het ook niet alleen maar theoretisch aan. Het zorgde er bij mij voor dat ik nadacht over wat ik had gelezen. Maté wil de lezer namelijk een spiegel voorhouden om ons te laten zien dat we onbewust verkeerde en ongezonde keuzes voor ons lichaam maken.

Wanneer je lichaam nee zegt is een boek dat in de boekenkast binnen handbereik zou moeten staan en wanneer nodig, bij klachten, er eens bij gepakt kan worden. Het zal je zeker inzichten bieden in hoe je met je klachten zou kunnen omgaan en wat je eventueel eraan kunt doen. Het is zowel een informatief als zelfhulpboek dat ook nog eens prettig en begrijpelijk te lezen is.

Ik heb genoten van Wanneer je lichaam nee zegt. Het is een fijn geschreven boek dat de lezer wil helpen om je beter te laten voelen. Hier krijgt het boek een mooi plekje in mijn boekenkast en ik zal het zeker vaker erbij pakken.

★★★★
Titel: Wanneer je lichaam nee zegt | Subtitel: Verborgen stress en de gevolgen voor je gezondheid | Oorspronkelijke titel: When the body says no | Leesfragment | Auteur: Gabor Maté | Uitgeverij: AnkhHermes | Categorie: lifestyle, gezondheid  | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 320 pagina’s | ISBN13: 9789020216820 | Verkrijgbaar sinds: 14-07-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 29-7-2020 | Prijs: € 24.99, e-book € 12.99 | Bestellen