Slapen doen we later

Recensie Slapen doen we later door Antoinette van Steeg:
Zsuzsa Bánk werd in Nederland bekend met haar debuutroman De zwemmer. In Duitsland won ze hiermee de Deutsche Buchpreis en nu wordt Slapen doen we later ook met open armen ontvangen.

In haar nieuwe boek maken we kennis met de hartsvriendinnen Johanna Messner en Mártha Horváth. Beiden midden veertig. De twee bellen en schrijven elkaar mails en brieven vanaf 27 maart 2009 tot 21 juni 2012. Door middel van deze communicatie leren we de twee steeds beter kennen en ontstaat er een prachtige warme vriendschap.

Johanna is gescheiden, woont in het Zwarte Woud en is docente op school. Elke dag fietst ze door het bos naar de dorpsschool of naar de winkel van haar vriendin Kathrin die de naam De geheime tuin heeft. Johanna trekt veel op met Kathrin, haar man Claus en hun drie kinderen. Johanna heeft in het verleden borstkanker gehad waarvan ze bang is dat het nog een keer terug zal komen
Ondanks dat ze zoekende is naar zichzelf, is ze druk met haar onderzoek naar Dichteres Anette van Droste.

Mártha is van origine Hongaarse, maar woont al jaren samen met haar man Simon en drie jonge kinderen in de stad aan de Körberstrasse 12. De relatie is niet heel gelukkig en Marthá heeft het gevoel geleefd te worden door haar gezin. De kinderen zijn vaak ziekjes, opvang is moeilijk te vinden en het geld lijkt altijd op te zijn. Aan schrijven van haar nieuwe boek De andere kamer komt ze nauwelijks toe, terwijl Simon zijn gang maar lijkt te gaan. De scheiding is dan ook aanstaande.

Waar het lukt, bezoeken de vrouwen elkaar of sturen ze elkaar cadeautjes. Maar de afstand en de drukke levens zorgen ervoor dat het hun niet altijd lukt. Toch voel je de liefde tussen de vrouwen. Ze hebben een intense en warme vriendschap waarin woorden niet altijd nodig zijn.

Beide vrouwen zijn zoekende naar wat ze nu echt willen. Is dit hun leven, terwijl ze misschien al halverwege hun leven zijn? Wat zouden ze echt willen? Bánk weet op een prachtige en boeiende wijze de twee vrouwen tot leven te brengen en je krijgt binding met beide karakters. De vrouwen zijn zo verschillend en toch lijken ze op elkaar. Beide kennen geluk, maar ook verdriet in hun leven. Vooral de gebeurtenis na zo’n driekwart van het boek raakte mij. Wat beschrijft Bánk dit op een intense wijze.

Ik heb De zwemmer nog niet gelezen van Zsuzsu Bánk, maar wat ben ik verrast door Slapen doen we later. Het is een boek dat ik niet achtereen heb gelezen. Maar dat is ook niet erg, omdat het boek als dagboek geschreven is. Hierdoor pak je het verhaal heel snel weer op. Toen ik het boek opensloeg, had ik in het begin nog wel wat twijfels. Hoe zou Bánk 512 bladzijden lang de lezer weten te boeien? Maar ze doet het gewoon en op het eind heb ik het boek met een zucht dichtgeslagen. Wat een mooi verhaal is dit zeg! Echt mijn complimenten.

Zsuzsu Bánk heeft een mooie schrijfstijl. Met momenten voelen de zinnen poëtisch aan, waarna het daarna vervliegt in emotie. De herhaling van woorden, komt geregeld terug tussen de communicatie van de vrouwen. Het geeft het verhaal een lading die ik zeker kon appreciëren. Ik kreeg echt het idee Mártha en Johanna goed te leren kennen. De gebeurtenissen en gedachten van beiden zouden zomaar echt kunnen zijn. Knap hoe Bánk dit op papier heeft weten te krijgen zonder dat het enig moment echt saai of langdradig wordt.

Ik heb enorm genoten van Slapen doen we later. Het is een boek dat bij mij indruk heeft achtergelaten. Ik geef het dan ook graag 4.5 sterren.

★★★★
Titel: Slapen doen we later | Originele titel: Schlafen werden wir später | Leesfragment | Auteur: Zsuzsa Bánk | Uitgeverij: Nieuw Amsterdam | Categorie: roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 512 pagina’s | ISBN13: 9789046826300 | Verkrijgbaar sinds: 07-05-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 30-07-2020 | Prijs: € 24.99 (e-book € 12.99) | Bestellen