Reizen naar de midzomerzon

Recensie Reizen naar de midzomerzon door Antoinette van Steeg:
Vier vrouwen, hun vriendschap en de wilde paarden van IJsland

De Amerikaanse Tory Bilski is reisjournaliste en reist jarenlang in juni af naar IJsland om daar op een paardenboerderij vakantie te vieren. In Reizen naar de midzomerzon blikt ze terug op deze vakanties en de bijzondere vriendschap die ze daar in de loop van de jaren opbouwde met haar Amerikaanse vriendinnen die niet bij elkaar in de buurt wonen in hun thuisland.

Bilski weet de lezer te trakteren op een prachtige beschrijving van de noordkust van IJsland waar ze elk jaar naar de boerderij van Helga afreist om daar een week alle sores van thuis achter te laten. De groepssamenstelling verandert per jaar, maar de meeste jaren zijn de vier vriendinnen onafscheidelijk. Als ze weer thuis zijn, delen ze foto’s en houden ze elkaar op de hoogte van hun volgende vakantie naar hun favoriete stek.

Elk deel van het verhaal begint Tory Bilski met een gang van een IJslands paard. Ze vertelt hierbij kort wat dit inhoudt. Daarna vertelt ze op chronologische volgorde van de jaren over hun vakantieweek in juni bij Helga en haar liefde voor dit paardenras. De prachtige en beeldende beschrijving van hun tochten op de paarden is zo mooi dat je je als lezer een voorstelling kunt maken van hoe mooi de natuur daar is. Ook vertelt ze over de bezoeken in de omgeving die ze vaak per auto gezamenlijk maken en de gebeurtenissen op de boerderij. In de eerste jaren is IJsland nog een relatief onbekend vakantieland en kent het land veel rust en schoonheid. In de loop van de jaren wordt het meer bezocht door toeristen en worden de gebouwen die gebouwd worden, groter en meer.

Tory Bilski heeft met Reizen naar de midzomerzon niet alleen een mooi reisverslag geschreven over haar reizen in al die jaren, maar ze weet ook de bijzondere vriendschap tussen de vrouwen mooi te verweven in het verhaal. Het zijn niet alleen fijne vriendschappen, maar deze kennen ook irritaties. Ze beschrijft de problemen van de vrouwen die ze in Amerika en privé kennen. Deze vakantie is voor Bilski haar persoonlijke reis. Ze kijkt hier elk jaar naar uit en als het soms niet kan door omstandigheden, denkt ze toch aan de reis en het mooie uitgestrekte land.

Toen ik aan dit boek begon, moest ik even wennen aan de schrijfstijl en de opbouw van het boek. Het voelde aan als een soort opsomming van. Toch veranderde dit nadat ik Tori en de vrouwen wat beter leerde kennen. De keuzes die ze maakten in hun leven, maar ook de liefde voor de paarden en het land. Nadien heb ik genoten van een prachtig verhaal dat de lezer een prachtige inkijk geeft in deze bijzondere vakantie, elk jaar weer.

Het verhaal weet Bilski mooi af te ronden waardoor ik niet anders dan met een tevreden gevoel Reizen naar de midzomerzon kon dichtslaan. Wie graag een autobiografisch verhaal over paarden en/of IJsland wil lezen, zou dit boek echt moeten aanschaffen. Het is een boek dat de lezer zeker zal weten te waarderen. Ik heb genoten van dit mooi en puur geschreven verhaal. Het is een boek dat bij mij indruk heeft weten te maken. Bilski heeft haar passie goed aan het papier weten toe te vertrouwen, waardoor het voor mij als lezer ook een mooi verhaal is om te ervaren.

★★★★
Titel: Reizen naar de midzomerzon | Originele titel: Wild Horses of the Summer Sun | Subtitel: Vier vrouwen, hun vriendschap en de wilde paarden van IJsland | Leesfragment | Auteur: Tory Bilski | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: autobiografisch, reisroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026349294 | Verkrijgbaar sinds: 07-07-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 31-07-2020 | Prijs: € 22.99 (e-book € 9.99) | Bestellen