Geluk is met een K

Recensie Geluk is met een K door Antoinette van Steeg:
Nadja Hüpscher is vooral bekend van televisie, films en theater, maar met Geluk is met een K schrijft ze toch ook haar tweede boek. Eerder verscheen in 2013 In het wild, gesprekken op straat.

In Geluk is met een K maken we kennis met het gezin van Nadja. Samen met haar man Sander hebben ze twee zoons: Benjamin en Rein. Dan ontdekt Sander in november 2018 een bult net boven zijn sleutelbeen, wat na onderzoeken kanker blijkt te zijn. Sander krijgt te horen dat hij teelbalkanker heeft. Hij zal zware behandelingen moeten ondergaan en veel in het ziekenhuis moeten zijn.

Ineens is het gezin in een rollercoaster beland. Het jonge gezinsleven gaat door, terwijl Sander steeds meer afzwakt door de chemotherapie. Nadja probeert het gezin draaiende te houden en wat zijn ze blij als ze horen dat de behandeling is aangeslagen. Sander is schoon en zal nog een paar jaar lang controles krijgen. Maar dan ontdekt Sander wederom een bult en blijkt de kanker terug te zijn. Er zijn pas een paar maanden voorbijgegaan. Sander kiest voor nog een zwaardere behandeling. Zal deze aanslaan?

Nadja weet op een indrukwekkende wijze in dagboekvorm te vertellen hoe kanker invloed heeft op haar gezin. De kinderen zijn nog te jong om het goed te begrijpen. Hoe leg je uit dat ze rustig aan moeten doen, omdat papa ziek is en hij in een ziekenhuis ligt? Gelukkig hebben ze veel steun van familie en vrienden. Ondertussen gaan school en zwemlessen gewoon door. Nadja rent van thuis naar het ziekenhuis en heeft ook de vragen van hun zoons en haar werk.

Afwisselend vertelt Nadja haar verhaal, maar ook de gedachtegang van haar twee zoons. Ze weet dat te beschrijven met verdriet, hoop en onzekerheid maar ook met gortdroge humor. De afwisselende galgjes die terugkomen in het boek, zijn een waardevolle toevoeging. Het geeft een indruk hoe de kinderen met deze situatie omgaan.

Geluk is met een K is een boek dat niet al te veel bladzijden kent, maar wel indrukwekkend is. Het schetst een beeld van hoe het is als een ouder opeens ernstig ziek wordt. Hoe ga je hiermee om? Hoe leg je het je kinderen uit? Hoe hou je het gezin draaiende? Maar ook hoe het is om als ouder ziek te worden en opeens afhankelijk te worden van je partner.

De prettige schrijfstijl zorgt ervoor dat het geheel makkelijk wegleest. De humor die Nadja door het verhaal weeft, zorgt ervoor dat het geen zwaar verhaal is, maar een vrij luchtig verhaal over kanker en wat het doet met een jong gezin. Complimenten aan Nadja Hüpscher hoe ze haar verhaal op deze wijze met de lezer durft te delen. Ik geef Geluk is met een K graag 4 sterren.

★★★★
Titel: Geluk is met een K | Leesfragment | Auteur: Nadja Hüpscher| Uitgeverij Lebowski | Categorie: non-fictie, waargebeurde verhalen | Verkrijgbaar als paperback en e-book| 208 pagina’s | ISBN13: 9789048856930 | Verkrijgbaar sinds: 08-06-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 05-08-2020 | Prijs: € 21.99 en e-book € 5.99| Bestellen