Geluk komt in de zomer

Recensie Geluk komt in de zomer door Lore van Dun:
Geluk komt in de zomer is het verhaal van Loes. Ze heeft een Chambres d’Hôte in Pommiers, Frankrijk. Na jaren hard werk is ze er nu in geslaagd om alles goed te doen draaien. Ze krijgt veel toeristen over de vloer, haar brocantehandel draait goed en ze heeft een nieuwe liefde leren kennen. Als Sjoerd graag wil gaan samenwonen, weet Loes niet wat te doen. Als afleiding gaat ze op zoek naar de rechtmatige eigenaars van enkele koffers die ze in haar schuur gevonden heeft. Net zoals in de realiteit wordt ook in het verhaal plaats gemaakt voor de terroristische aanslagen. Zo is Loes in Parijs op het moment dat de aanslag in de Bataclan plaatsvindt. Naast het verwerken van deze gebeurtenis zijn er ook nog de dorpse bekommernissen. De oude abdij blijkt een groot geheim te hebben en haar buurvrouw heeft medische problemen. Als alles bij elkaar komt, weet Loes dat ze beslissingen moet gaan nemen over Sjoerd en haar toekomst.

Loes is een geweldig lief personage. Ze heeft zo haar redenen waarom ze naar Frankrijk verhuisd is en je kunt alleen maar respect hebben voor wat ze opgebouwd heeft. Ze heeft het heel moeilijk met zich opnieuw te binden door haar voorgaande relatie. Ze houdt met heel haar hart van Sjoerd, maar toch wil ze haar eigen plekje niet achterlaten. Ze heeft het allemaal zelf gedaan en haar Chambres d’Hôte is het teken van wat ze allemaal bereikt heeft.

Naast Loes zijn er nog heel wat andere personages aanwezig in het verhaal. Zo ontmoeten we haar ouders, haar nieuwe vrienden in het dorp, haar lieve buurvrouw, maar ook de iets norsere buurman. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en Loes helpt waar mogelijk. Iedereen geeft op zijn eigen manier kleur aan het verhaal.

De verschillende onderdelen die in het verhaal aan bod komen, houden het verhaal interessant. Zo zijn er de aanslagen die een plaats krijgen, maar ook een geheim dat ontrafeld moet worden en de koffers die uit de Tweede Wereldoorlog komen. Al deze elementen zorgen ervoor dat je blijft doorlezen. Je wilt weten hoe alles afloopt. Zo is er voor iedereen ook iets anders om in het verhaal te vinden wat hem interesseert. Je hebt de geschiedenis, het heden en natuurlijk het liefdesverhaal met de nodige struggles van Sjoerd en Loes.

Michelle Visser heeft een hele levendige schrijfstijl. Ik was meteen in Frankrijk. We waren ondertussen onze reis aan het plannen naar Frankrijk en ik kreeg meteen zin om een bezoekje te brengen aan Pommiers. Ze weet de omgeving zo mooi en levendig te omschrijven. Ik kan mij zo de gezelligheid inbeelden die ze omschrijft. Ook de buren en andere personages die ze gebruikt, versterken het warme gevoel dat ik mij inbeeld bij een klein Frans dorpje.

Geluk komt in de zomer is een geweldig leuk verhaal, ik was meteen in Frankrijk en begaf mij samen met Loes in het verleden van de koffers en de abdij. Ik sluit het verhaal af met een mooie vier sterren

★★★★
Titel: Geluk komt in de zomer | Feelgoodreeks-deel 3 | Auteur: Michelle Visser | Uitgeverij Boekerij | Categorie: feelgood | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789022590072 | Verkrijgbaar sinds: 07-07-2020 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 07-08-2020 | Prijs: €17.99 en e-book €11.99 | Bestellen