Mijn voertuigen magneetboek

Recensie Mijn voertuigen magneetboek door Jolanda Kalkman:
Overal om ons heen zijn voertuigen. In de lucht, de zee of op het land. Al die voertuigen hebben energie nodig om te kunnen bewegen. Er zijn veel verschillende soorten energie. De meeste voertuigen hebben benzine nodig, maar benzine is niet goed voor het milieu. Gelukkig zijn er gezonde vormen van energie zoals spierkracht, paardenkracht, zonne- en windenergie. Weet jij waar alle voertuigen horen? Plaats de magneetplaatjes maar op de juiste plaats. Maar op een gekke plek mag natuurlijk ook!

In dit leuke magneetboek vind je maar liefst 45 verschillende magnetische voertuigen die allemaal aan de bladzijden blijven plakken. Zo ontdek je welke voertuigen er boven en onder de grond zijn, met welke machines de oogst van het land wordt gehaald of welke er blijven drijven of juist kunnen vliegen. Peuters en kleuters kunnen met dit boek uren spelen en verhaaltjes verzinnen.

Ik heb dit boek samen met mijn dochter (net 5) bekeken. Bij het boek zijn enkele magneetbladen waar eerst de voertuigen uitgehaald moeten worden. Mijn dochter vond het leuk om dit zelf te doen, maar dit was geen succes. De plaatjes zitten stevig vast en door kinderhanden beschadigen de afbeeldingen gauw. Een karweitje voor papa of mama dus! Maar daarna heb je wel 45 mooie voertuigen om in het boek te “plakken” of (nog leuker) tegen de verwarming! Voorin is een stevige enveloppe waarin na afloop de plaatjes bewaard kunnen worden. Sommige kinderen vinden het erg leuk om van alles te weten hoe het precies heet. Achter in het boek staan alle machines en voertuigen met hun juiste benaming. Erg handig, want zo leer je samen dat de raket niet gewoon raket heet, maar Arianeraket of Sojoezraket. Of dat het gele schip een ferry is en de rode tractor een dumper heet. Zo is het niet alleen leerzaam voor kinderen maar ook voor ouders.

Wat vindt Annechien van dit magnetenboek?
“Ik vind dit een heel leuk en grappig boek, omdat de plaatjes aan de bladzijde blijven plakken. Maar ook aan andere magnetische dingen, zoals de verwarming. Ik vind het leuk dat ik met dit boek kan spelen. Je kan de trein net alsof laten rijden of een graafmachine laten graven of een vliegtuig laten vliegen. Of alles op de verwarming plakken hihi.” Bij dit laatste moet ze hard lachen.

Annechien heeft al heel vaak met dit boek zitten spelen. Zij is heel bekend met boeken, maar jonge kinderen die boeken niet zo leuk vinden, kunnen met dit boek heerlijk spelen en zelf verhaaltjes verzinnen. Het boek en de plaatjes zijn erg stevig (pas alleen even op met het uitdrukken van de plaatjes uit de magneetvelden). De afbeeldingen zijn duidelijk en zien er door de vrolijke kleuren aantrekkelijk uit om mee te spelen. Kortom een mooi, verzorgd boek waarmee je niet naar een “saai” verhaal hoeft te luisteren, maar juist lekker mee aan de slag kunt gaan. Daarom waarderen wij het boek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Mijn voertuigen magneetboek | Auteur: Anne-Sophie Baumann, Helene Convert | Uitgeverij Davidsfonds- Infodok | Categorie: jeugdboeken, educatief | Verkrijgbaar als: hardcover | 12 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789002270840 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 07-08-2020 | Prijs: €17,99 | Bestellen