Ozewiezewoze A-J

Recensie Ozewiezewoze door Sandra Hutchison:
Dit eerste deel van de duologie Ozewiezewoze is een geslaagde en herbewerkte uitgave van een liedjesbundel. In dit boek, waar de kleuren vanaf knallen, werden veel bekende en minder bekende klassieke kinderliedjes gebundeld. Het geheel past, mede dankzij de grappige illustraties van Klaas Verplancke, helemaal in het nu. Het boek zal zowel jong als oud aanspreken. Voor de ouderen onder ons is dit pure nostalgie en zij kunnen het vast waarderen dat de liedjes waar zij mee op zijn gegroeid, op deze manier nog lang bewaard zullen blijven. Het zou toch eeuwig zonde zijn als deze vermakelijke liedjes verloren zouden gaan.

In dit boek Ozewiezewoze zijn al bladerend op alfabetische volgorde de ouderwetse liedjes te vinden. Het boek start bij de A en eindigt bij de J. Er is nog een tweede uitgave verkrijgbaar met de resterende liedjes vanaf de letter K t/m Z. De duologie vormt in het geheel een overzichtelijke en praktisch inzetbare set.

Ozewiezewoze is ideaal voor klassikaal gebruik in de onderbouw van de basisschool. Achter in het boek staat een themalijst zodat je als leerkracht gemakkelijk liedjes op kunt zoeken die bijvoorbeeld perfect bij een bepaald feest aansluiten of over een specifiek land of dier gaan.
In totaal zijn er in de duologie van 150 kinderliedjes de volledige teksten te vinden.

Wat ik in dit boek wel mis, is een uitleg over de herkomst van de liedjes, dat was wat mij betreft voor volwassenen een rijke aanvulling geweest. Maar hier zijn vast andere boeken over te vinden.

Dankzij de stevige cover kan dit boek generaties lang mee. Ozewiezewoze is een fijn naslagwerk geworden, een boek voor iedereen die gek is op nostalgie en voor hen die de nieuwe generatie de liedjes van vroeger graag mee willen geven. Van sommige liedjes zul je de tekst misschien nog kunnen dromen, maar voor die liedjes waarvan je denkt: ‘Hoe ging de tekst nu ook al weer?’ is dit boek een uitkomst. Daarnaast staan er vast ook liedjes in die voor jou compleet nieuw aan zullen voelen. Het liedje: Hier komt de rups Pardie Paf bijvoorbeeld was voor mij toch echt een nieuwkomer. Misschien is dit liedje in België bekender dan in Nederland? Kortom, het boek is zowel een ontdekkingsreis van ‘nieuwe’ liedjes als een duik in een zee met oude bekenden. Een boek om te koesteren.

Tip: De liedjes uit het boek zijn allemaal te beluisteren via de website Ozewiezewoze.be, ook vind je daar de bladmuziek behorende bij elk liedje.

★★★★
Titel: Ozewiezewoze A-J | Duologie: Ozewiezewoze deel 1 | Leesfragment | Website download liedjes | Auteur: Jan Van Coillie | Illustrator: Klaas Verplancke | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: jeugdboek, liedjesboek | Leeftijd: 3-93 jaar | Uitvoering: hardcover | 112 pagina’s | ISBN13: 9789462914544 | Verkrijgbaar sinds: 08-04-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 15-08-2020 | Prijs: €25,00 | Bestellen