Er is een kans

Recensie Er is een kans door Hannie van Grol:
Het geheim achter de verdwijning van Jacy

In Er is een kans keren drie vrienden na vierenveertig jaar voor een weekend terug naar het eiland Martha’s Vineyard, waar de moeder van Lincoln een huis bezit, dat ieder jaar verhuurd wordt. De drie vrienden, Lincoln, Teddy en Mickey, kennen elkaar van hun studie aan het Minerva College en hebben aan het eind van hun studie daar enige tijd samen doorgebracht. Destijds was daar ook de mooie Jacy Colloway aanwezig, die op de laatste dag van hun verblijf daar op raadselachtige wijze verdween. De drie vrienden waren allemaal verliefd op haar en nooit werd meer iets van haar gehoord.

In de proloog worden de drie vrienden kort voorgesteld door hun voorgeschiedenis te vertellen en de reden waarom gekozen werd voor het Minerva College. Daarna worden de hoofdstukken afwisselend verteld vanuit het perspectief van Lincoln en Teddy. Slechts één hoofdstuk bijna op het eind is vanuit Mickey geschreven. De drie vrienden halen herinneringen op aan hun vroegere tijd en zeker aan Jacy, die diepe indruk maakte op de drie vrienden.

Het verhaal speelt in de tijd van de presidentsverkiezing van Donald Trump in 2016. Ook wordt verteld over de lotingen voor de dienstplicht voor de Vietnamoorlog vierenveertig jaar eerder. De mannen die op het moment dat het verhaal begint, allen 66 jaar oud zijn, delen hun herinneringen aan de tijd met Jacy en proberen erachter te komen wat er toentertijd toch gebeurd zou kunnen zijn. Is ze van het eiland verdwenen of is ze daar misschien vermoord en ergens op het eiland begraven? Speelt de onbetrouwbare buurman een rol? Weet de oud-agent Joe Coffin meer over de raadselachtige verdwijning. Langzaam maar zeker worden er zaken onthuld, die duidelijk maken dat de vrienden elkaar niet zo goed kennen als dat ze gedacht hadden.

Het verhaal vordert traag, veel details worden terdege uitgediept tot er op driekwart van het boek ineens vaart in het verhaal komt en dan is de spanning volop aanwezig en wil je alleen maar doorlezen om achter de waarheid te komen, die zoveel anders blijkt te zijn dan je in het begin kunt vermoeden. Hoewel het verhaal traag opgebouwd wordt, zijn de gebeurtenissen wel interessant om te lezen. Ook de karakters worden goed uitgediept en vooral de rol die de vaders van de drie vrienden hebben gehad, wordt duidelijk beschreven. Russo heeft een prachtig taalgebruik, vormt mooie zinnen en weet de omgeving door zijn beeldende stijl goed neer te zetten. Het is goed te merken dat schrijven hem in het bloed zit en Er is een kans is ook alweer zijn negende roman.

Voor de liefhebbers van een goed vertelde roman met humor, diepgang en rake psychologische typeringen is dit boek een echte aanrader!

★★★★★
Titel: Er is een kans | Leesfragment | Auteur: Richard Russo | Uitgeverij Signatuur – A.W. Bruna | Categorie: literaire roman | Verkrijgbaar als paperback een e-book | 414 pagina’s | ISBN13: 9789056726546 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-08-2020 | Prijs: € 25,99, e-book € 13,99 | Bestellen