De verdwijning

Recensie De verdwijning door Hannie van Grol:
Hoe schuldgevoel een leven kan bepalen

De verdwijning speelt zich af in de Engelse plaats Bath in twee tijdlijnen, namelijk tijdens WO I én WO II. Het verhaal start in 1942. Frances, de hoofdpersoon, moet op het jongetje Davy passen, maar laat hem achter bij bekenden, omdat het die dag precies 24 jaar geleden is dat haar vriendin Wyn verdween. Beiden waren toen negen jaar oud. Ieder jaar opnieuw staat Frances stil bij die gebeurtenis, omdat ze nog steeds het gevoel heeft dat ze haar vriendinnetje had kunnen redden en een onschuldige man ervoor heeft moeten boeten. Maar juist die avond wordt de stad gebombardeerd en in de hevige ravage is Davy verdwenen. Hij blijkt onvindbaar. Wel wordt er in een bomkrater het lichaam van een jong meisje gevonden, het blijkt Wyn te zijn. Dat roept zoveel herinneringen en schuldgevoel bij Frances op!

Telkens switcht het verhaal naar de gebeurtenissen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Langzaamaan wordt onthuld hoe de twee meisjes vriendinnen werden en wat ze beleefden. In het leegstaande leprozenhuis ontdekken ze een man die zich daar schuilhoudt. Hij blijkt een Oostenrijker te zijn die tracht te ontkomen aan het Engelse leger. Ze zorgen voor eten voor hem en verraden zijn schuilplaats niet. Maar na verloop van tijd verdwijnt Wyn zomaar van de ene op de andere dag en de angstige man Johannes wordt er verantwoordelijk voor gehouden. Hij wordt ter dood veroordeeld en Frances heeft het gevoel dat dit onterecht is en dat zij schuld is aan zijn arrestatie en dit had kunnen voorkomen.

Het ontdekken van het lichaam van Wyn roept alle herinneringen aan die tijd weer op en Frances is vastbesloten om het raadsel rond de verdwijning van Wyn nu op te lossen en tevens Davy terug te vinden. Hoewel er in het oorlogstumult geen enkele aandacht is voor de verdwijning van een kind, bijt Frances zich vast in de zoektocht en blijft ze, ondanks alle tegenwerking, koppig volhouden.

De omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, is historisch juist weergegeven. De personen die erin voorkomen, zijn ontsproten aan de fantasie van de auteur. De grens tussen historie en fictie wordt op deze manier prachtig neergezet. De twee tijdlijnen lopen redelijk parallel wat betreft de ontwikkelingen in het boek. En langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er zich in de Eerste Wereldoorlog heeft afgespeeld. Tevens komen de herinneringen steeds meer terug bij Frances. Hoewel ze van het begin af aan voelde dat de waarheid nooit boven tafel is gekomen, was ze toch niet in staat om de precieze toedracht in zichzelf op te roepen.

De verdwijning is een boek vol vriendschap, liefde, maar vooral schuldgevoel. Door dat laatste gedreven wordt stukje bij beetje het geheim ontrafeld, waarbij in het gedeelte in 1942 wel veel herhalingen voorkomen. Toch blijft je aandacht geboeid en wil je weten hoe Frances uiteindelijk de waarheid boven tafel krijgt, vooral de waarheid in zichzelf. Het trage vorderen van het verhaal heeft ook z’n charme, het neemt je helemaal mee en laat je op ontroerende wijze meeleven met de emoties van Frances, die hier en daar wel is blijven hangen in een onvolwassen versie van zichzelf. Toch zorgt alles wat ze meemaakt ervoor, dat ze veel volwassener uit de strijd komt.

De verdwijning is een boek om met ontroering te lezen. De auteur weet zich op perfecte wijze te verplaatsen in allerlei emoties, zowel van volwassenen als van kinderen. Het is een verhaal over de Wereldoorlogen, maar dan een dat zich afspeelt in Engeland. Voor diegenen die de stad Bath bezocht hebben, zal er veel van de omgeving herkenbaar zijn. En tegen deze achtergrond speelt dit intrigerende verhaal zich af.

★★★★
Titel: De verdwijning | Leesfragment | Auteur: Katherine Webb | Uitgeverij De Fontein | Categorie: literaire oorlogsroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 400 pagina’s | ISBN13: 9789026149986 | Verkrijgbaar sinds: 21-07-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 17-08-2020| Prijs: € 20, e-book € 12,99 | Bestellen