De zwarte klok

Recensie De zwarte klok door Hannie van Grol:
Hoe belangrijk details kunnen zijn

In dit boek worden veel personen opgevoerd. Vier daarvan spelen een belangrijke rol, kinderpsychiater Horn, politiecommissaris Kovacs, onderwijzeres Stella en het dertienjarige uit India geadopteerde meisje Fanni. Vanuit het wisselende perspectief van deze vier personen wordt het verhaal verteld. In dit verhaal is sprake van kindermishandeling, een dodelijk arbeidsongeval, een poging tot zelfmoord, een speeltuin die verwoest wordt en een auto die in een speelgoedwinkel geparkeerd wordt. Ieder van de vier personen probeert achter de oorzaak te komen van de verschillende problemen en wel op hun eigen manier.

Het verhaal speelt in de tijd voor Pasen in de fictieve plaats Furth am See in Oostenrijk, het land waar ook de auteur vandaan komt en waar hij naast schrijven het beroep van kinderpsychiater uitoefent. Door de ogen van de vier hoofdpersonen zien we wat er zich daar afspeelt. Maar ook de privéomstandigheden van hen worden uitgebreid verteld. Hoe verder het verhaal vordert, hoe waziger het beeld wordt. Er zijn allerlei aanwijzingen, maar de details die belangrijk zouden kunnen zijn, worden gemist. Zoals de kinderpsychiater Horn ergens in het boek verwoordt:
‘Het gaat om de kleinigheden, het gaat om dingen waarvan je denkt dat ze niets te betekenen hebben.’

Hochgatterer heeft een prachtige stijl van schrijven, hij weet de omgeving en bepaalde gedachten beeldend weer te geven. Hij kruipt in de huid van zijn personages. Tevens zorgt dit ervoor dat er vaak afgeweken wordt van de eigenlijke verhaallijn die op meerdere plaatsen verwarrend aandoet. Ook de vele personen die de revue passeren, zorgen voor afleiding. Op het eind zijn er ook diverse open eindjes waarvan van de lezer de nodige invulling verwacht wordt.

De zwarte klok intrigeert door de prachtige beschrijvingen, maar wekt ook irritatie op door de verwarring die opgeroepen wordt. Om het verhaal volledig goed in je op te nemen is het zeker van belang het boek opnieuw te lezen om zo de details die je bij een eerste lezing misschien niet opgemerkt hebt, wel tot je te kunnen nemen. Het is zeker geen misdaadroman van dertien in een dozijn.

Twee jaar geleden werd Hochgatterer in Nederland bekend door zijn boek De dag dat mijn grootvader een held was. Daarvoor was al Zoete waanzin verschenen bij een andere uitgeverij. Of dit boek een groot publiek zal halen, is zeer de vraag. Er zijn te veel gebeurtenissen, te veel personen, te veel afleidingen van de hoofdlijn. Maar de schrijfstijl van Hochgatterer is van een ongekende schoonheid. Voor wie op zoek is naar beeldend en poëtisch taalgebruik, is dit boek zeker een aanrader.

★★★
Titel: De zwarte klok | Auteur: Paulus Hochgatterer | Uitgeverij Wereldbibliotheek | Categorie: literaire misdaadroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789028427570 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 19-08-2020 | Prijs: € 22,99, e-book € 12,99 | Bestellen