Bijna echt

Recensie Bijna echt door Chantal Hutchison:

Brenda is in een arm gezin geboren en is altijd al onzichtbaar geweest voor de rijkere mensen in Hilversum, wat ze nooit prettig heeft gevonden. Als Brenda gaat studeren in Amsterdam, besluit ze dat ze daar verandering in wil brengen. Ze wil niet meer het onzichtbare, arme meisje zijn. Ze wil vrienden hebben en eindelijk meetellen in de maatschappij. Voor haar studie in Amsterdam heeft ze een plan bedacht, maar tijdens de introductieavond van een studentenvereniging gaat het al mis. Om haar plan tot een succes te maken moet ze wat anders verzinnen. Brenda heeft echter maar een beperkt aantal opties. Met een gestolen creditcard van de rijke Xantippe en 250 euro op zak kiest ze ervoor om in een hotel te overnachten.
In de hotelbar komt ze de meest chique en indrukwekkende groep mensen tegen, die haar voor iemand anders aanzien. Deze kans kan ze niet laten gaan. De groep leert haar leren kennen als de rijke erfgename Aurélie Fabulateur uit Parijs.

Dankzij de leugens van Brenda nemen zowel het saldo op haar bankrekening en haar instagramvolgers alleen maar toe. Het liefst wil Brenda haar verleden helemaal vergeten en ze gaat dan ook helemaal in haar web van leugens op. Door de vele leugens die ze verspreidt in de echte en social-mediawereld is het moeilijk voor haar om de waarheid verborgen te houden. Al snel worden er dreigementen geuit richting Brenda. Iemand beweert dat ze niet is wie ze zegt dat ze is. Kan ze de leugen volhouden of gaat ze door haar leugen kapot?

Lisa van Campenhout heeft een fantastische schrijfstijl, waardoor je gelijk het verhaal in wordt getrokken. Alle personages worden uitgebreid beschreven. Je leert ze allemaal echt kennen. Behalve Brenda, haar ware identiteit blijft een mysterie. Dat vond ik wel jammer, hierdoor krijg je niet een beeld van wie ze was voordat ze Aurélie werd. In het begin vond ik haar helemaal niet zo leuk. Ze loog alles bij elkaar en dat alleen maar om populair te worden. Naarmate het verhaal vorderde, begon ze wel een leuker personage te worden.

Ik heb dit boek in één keer uitgelezen. Door de vele leugens die Brenda de wereld in hielp, bleef ik geboeid. Vaak zat ik met de gedachte, zal ze dit keer gepakt worden op een leugen. De schrijfster heeft dit op een indrukwekkende manier beschreven. Het kwam oprecht en realistisch over. Het verhaal heeft echt de ideale combinatie van drama en spanning.

Bijna echt is een heerlijk boek om te lezen. Lisa van Campenhout heeft met dit boek een ideaal debuut geschreven. Ik ben zeker onder de indruk van haar schrijfstijl en zou graag haar eventuele volgende boeken lezen.

Ik geef Bijna echt vier sterren.

★★★★
Titel: Bijna echt | Leesfragment | Auteur: Lisa van Campenhout | Uitgeverij Blossom Books | Categorie: young adult | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 341 pagina’s | ISBN13: 9789463491990 | Verkrijgbaar sinds: 05-06-2020 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 24-8-2020| Prijs: €18.99, e-book €9.99 | Bestellen