Het zwarte dossier

Recensie Het zwarte dossier door Chantal Hutchison:
Riemke werkt als stagiaire bij het advocatenkantoor Lewis Legal op de afdeling Familierecht, samen met haar patroon Margot. Tijdens haar stage heeft ze grote winsten geboekt, maar ook een paar fouten gemaakt, waar enkele klachten op volgden. Bij Lewis Legal wordt bij de stagiaires aan het einde van hun stage gekeken, of zij geschikt zijn om als medewerker bij het advocatenkantoor te komen werken. Voor twijfelgevallen is een instrument ontwikkeld: Het zwarte dossier. Dat beruchte dossier ligt nu bij Riemke. Het zwarte dossier kan van alles zijn, maar het is nooit een gemakkelijke zaak.

Dat is dit keer ook niet het geval. Riemke wordt in één keer in het diepe gegooid en krijgt een zaak toegewezen over een onterechte publicatie, waar een crimineel bij betrokken is. De publicatie heeft veel media-aandacht gekregen. Het is een gecompliceerde zaak waar ze geen verstand van heeft. Ondanks haar aandringen voor hulp staat ze er toch helemaal alleen voor.

Haar cliënt, Tervoort, beweert dat Novak, een crimineel die al een straf uitzit in de gevangenis, een gedichtenbundel uit zal brengen waarin moordinstructies staan gericht op hem. Samen met haar cliënt Tervoort probeert ze het manuscript te onderzoeken om zo achter de moordinstructies te komen. Het is echter niet allemaal zo makkelijk. Al snel, wanneer ze zich volop op de zaak richt, komt ze tot de ontdekking dat er bedreigingen naar haar zijn geuit. Ze is niet veilig. Ze zal met haar zoon Nils moeten verdwijnen. Zonder dat ze het doorheeft, komt ze steeds meer in de problemen terecht. Zal ze ooit de zaak op kunnen lossen, zodat ze haar carrière kan redden?

Het zwarte dossier is een veelbelovend en aangrijpend verhaal. In het begin had ik wat moeite om in het verhaal te komen, maar al snel kwam daar verandering in. Wanneer Riemke te horen krijgt dat ze aan het zwarte dossier moet werken, loopt de spanning in het verhaal op. Het begint als een gewone dag, waarop er niet zoveel gebeurt, maar die overloopt naar meer chaos en onduidelijkheid.

Naarmate ik verder las, wilde ik steeds meer weten. Het verhaal riep bij mij tal van vragen op. Het verhaal bevat ook een plotwending die ik totaal niet aan had zien komen. Dit maakte dat het verhaal compleet een andere kant op ging en de spanning toenam.

In Het zwarte dossier lees je niet alleen uit het oogpunt van Riemke, maar lees je ook over een van de maten van het advocatenkantoor. Dit is ook een leuke toevoeging aan het verhaal. Het zorgt namelijk voor meer diepgang. Zo lees je ook hoe de andere kant de verdwijning van hun collega Riemke ervaart.

Tot aan het einde blijft het spannend hoe het werkelijk zit met het zwarte dossier. Dit boek is echt een aangename verrassing. De schrijver heeft een fantastische schrijfstijl waardoor ik wel verder moest lezen.
Ik geef Het zwarte dossier een verdiende vier en halve ster.

★★★★
Titel: Het zwarte dossier | Leesfragment | Auteur: Max van Olden | Ambo|Anthos Uitgevers | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 284 pagina’s | ISBN13: 9789026342288 | Verkrijgbaar sinds: 05-06-2020 | Recensent: Chantal Hutchison | Datum recensie: 27-08-2020 | Prijs: €21.99, e-book €11.99| Bestellen