Verlegen vrienden

Recensie verlegen vrienden door Jolanda Kalkman:

Maurice de Octopus gaat voor het eerst naar de vissenschool. Maar Maurice is erg verlegen en probeert niet op te vallen tussen de andere vissen. Dat lukt hem heel goed. Dan krijgt hij een uitnodiging voor een dansfeest. Dansen kan Maurice heel goed, maar naar een feestje gaan… daar heeft hij niet zomaar zin in.

Veel jonge kinderen kunnen op een bepaald moment heel verlegen worden. Zij zullen zichzelf direct herkennen in deze lieve kleine Octopus. Het boek is dan ook zeer geschikt om voor te lezen aan kinderen die voor het eerst naar school gaan. Het zal hun leren dat je echt niet de enige bent die verlegen kan zijn. En wanneer je dan in een situatie terechtkomt waarin je liever niet wilt zijn, er altijd een oplossing komt. Net als de mama van Maurice een heel creatieve oplossing heeft, zodat Maurice toch naar het dansfeest durft te gaan.

Het boek is geschreven en geïllustreerd door Simona Ciraolo. De teksten zijn kort en bondig. Maar de kracht zit hem dan ook in de sprekende illustraties. Deze zitten vol mooie details, maar ze zijn heel rustig om naar te kijken door de zachte kleuren die er gebruikt zijn. Alle vissen hebben een eigen gezichtsuitdrukking. Ik denk dat je door deze uitdrukkingen ook lekker lang kunt blijven kijken naar een pagina. De cover voelt door het gebruik van een linnen omslag heel luxe aan. Maurice, met zijn schattige armpjes en grote ogen en blije mond, staat in het midden van de cover. Je wordt gelijk blij als je hem ziet!

Ik heb dit prentenboek samen met mijn dochter van vijf bekeken.
Annechien vond de tekeningen van de vissen erg leuk om te bekijken. Op de boekomslag wordt Maurice voorgesteld. Zo kun je als ouder je kind gelijk Maurice laten zoeken. Want soms is hij erg verdekt opgesteld! Helemaal aan het eind kom je achter een verrassing die ervoor zorgt dat je gelijk opnieuw in het boek gaat lezen en kijken. Mij was het eerder nog niet opgevallen, maar Annechien had het stiekem al opgemerkt! Wat dat is, moet je zelf gaan ontdekken. Maar het is echt heel leuk gedaan en zorgt daardoor ook net voor iets extra’s.

Kortom, Verlegen vrienden is een aanrader voor kleuters, vooral als ze naar school gaan of zelf verlegen zijn. De illustraties zijn heel mooi om te bekijken en het verhaal heeft aan het einde een bijzondere verrassing. Annechien was net zo enthousiast als ik en daarom waarderen wij dit prentenboek op 5 sterren.

★★★★★
Titel: Verlegen vrienden | Oorspronkelijke titel: Shy Ones | Vertaald door: Wout Waanders | Leesfragment | Auteur en illustrator: Simona Ciraolo | Uitgeverij Fontaine | Categorie: prentenboek | Verkrijgbaar als: hardcover | 32 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789059565968 | Verkrijgbaar sinds: juni 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 28-08-2020 | Prijs: €12,99 | Bestellen