Het fortuin van Fausto

Recensie Het fortuin van Fausto door Sandra Hutchison:
Een fabel verbeeld

Fausto is ervan overtuigd dat alles van hem is. Hij eigent zich onder andere een bloem toe, een boom en een meer. Hij weet zelfs een berg te overtuigen van zijn gelijk. Maar zijn hebzucht kent geen grenzen. Op een dag besluit hij de zee op te gaan. Zal Fausto wederom zijn zin krijgen?

In dit prentenboek weet illustrator en auteur Oliver Jeffers met zijn eenvoudig ogende illustraties indruk te maken. Hoewel het hier om een prentenboek gaat, zal dit verhaal jong en oud aanspreken. Het filosofische verhaal zorgt bij volwassenen weer even voor een stukje relativering. Onze verzameldrang, hebzucht en het claimen van spullen (en soms zelfs het toe-eigenen van mens, dier en de natuur) worden in dit boek even goed belicht.

De teksten zijn kort, maar krachtig en zijn in behoorlijk grote letters afgedrukt in het boek. De rest van de tekstpagina’s zijn grotendeels wit gelaten. Er staan zelfs enkele volledig lege pagina’s in het boek. Hier lijkt goed over nagedacht. Op deze manier staat de lezer automatisch even stil bij hetgeen hij of zij zojuist heeft gelezen.

Dankzij de eenvoud van de teksten kan dit prentenboek prima voorgelezen worden aan jonge kinderen. Maar het boek zal vermoedelijk voornamelijk volwassenen aanspreken. Hoewel kunstenaar en verhalenverteller Oliver Jeffers veelvuldig geprezen wordt voor zijn kunstige werk, vind ik de illustraties in dit boek wel heel erg simplistisch. Ik was na deze eerste kennismaking met zijn werk ook (nog) niet echt onder de indruk van zijn kunnen, tot ik een kijkje nam op zijn website. De in New York wonende illustrator is een zeer diverse kunstenaar en maakt veel bijzonder werk. De eenvoudige tekeningen in dit boek passen zo goed bij de diepzinnige boodschap achter dit verhaal, dat ik ervan overtuigd ben dat hier bewust voor eenvoud gekozen is.

Kortom, Het fortuin van Fausto maakt indruk, lees vooral ook het korte verhaal over Joe Heller achter in het boek. Dit verhaal sluit perfect aan bij de fabelachtige vertelling over Fausto. Hierdoor gaat iedere lezer zich als vanzelf even afvragen: Heb ik eigenlijk niet gewoon alles al wat ik nodig heb? Het boek zou niet misstaan in een spiritueel centrum. Een mooi boek om cadeau te geven.

★★★★★
Titel: Het fortuin van Fausto | Leesfragment | Auteur: Oliver Jeffers | Uitgeverij De Fontein | Categorie: prentenboek | Uitvoering: hardcover | 96 pagina’s | ISBN13: 9789026151453 | Verkrijgbaar sinds: 15-04-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 30-08-2020 | Prijs: €18,99 | Bestellen