Het wilde dierenorkest

Recensie Het wilde dierenorkest door Sandra Hutchison:
Een buitengewone muzikale beleving voor jong en oud

Het wilde dierenorkest is werkelijk een uniek project te noemen. Het is het prentenboekdebuut van bestsellerauteur Dan Brown (De Da Vinci Code en Oorsprong). Ook is dit zijn muzikale debuut en hij heeft direct flink uitgepakt. Hij componeerde voor dit fantastische boek maar liefst 21 muziekstukken. Zijn voorliefde voor muziek en zijn schrijftalent komen hier perfect samen. Hij groeide op met (klassieke) muziek. Fijne muziek die hem als kind op kon vrolijken of kon kalmeren wanneer hij dit nodig had. Zijn passie voor deze bijzondere muziek wil hij graag met de kinderen van nu delen.

De prachtige dierenillustraties van de Hongaarse illustrator Susan Batori maken het prentenboek echt af en dankzij de gratis te downloaden app komt het boek als het ware tot leven. De aangenaam klinkende muziek zet direct een comfortabele sfeer neer en maakt het voorlezen van de teksten, die volledig op rijm zijn, extra leuk en bijzonder. De teksten zijn grappig en vermakelijk en sluiten haarfijn op de illustraties aan. Elke dubbele pagina bevat als het ware een losstaand verhaal waarbij een mooi muziekstuk hoort, muziek waar je als vanzelf vrolijk van wordt. Dankzij de app kom je haast als vanzelf bij het juiste muziekstuk uit.

Illustratie: Susan Batori

Onder ieder verhaaltje staat een boodschap of wijze les die slaat op het verhaal, maar waar ieder kind en iedere voorlezer ook vast mee uit de voeten kunnen. Maar de verhaaltjes vertellen tezamen ook een compleet verhaal, wat is Maestro Muis van plan? Laat je meevoeren door deze vriendelijke muis op een magische reis door de zee en over land.

Alsof het boek zo nog niet interactief genoeg was, zitten er ook puzzels in het boek verscholen. Weet jij de letters te vinden en kun jij raden welk woord ervan gemaakt kan worden en kun jij op elke pagina de bezige bij ontdekken?

Dit boek is werkelijk uniek, de makers hebben flink uitgepakt. De orkestrale muziek, de vormgeving, de interactie, alles valt in dit boek op zijn plaats. Vijf hele dikke sterren voor dit opvallende en zeer geslaagde prentenboek.

★★★★★
Titel: Het wilde dierenorkest | Leesfragment | Website Wild Symphony | Auteur: Dan Bown | Illustrator: Susan Batori |  Uitgeverij Luitingh-Sijthoff | Categorie: prentenboeken, muziek | Uitvoering: hardcover | 44 pagina’s | ISBN13: 9789024590872 | Verkrijgbaar sinds: 01-09-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 03-09-2020 | Prijs: €17.99 | Bestellen