Valse leugens

Recensie Valse leugens door Hannie van Grol:
De eerste leugen roept de volgende op

Amy Lloyd brengt met Valse leugens haar tweede boek uit. De onschuld zelve was haar eerste boek en dat werd goed ontvangen. Lloyd woont en werkt in Cardiff en heeft een fascinatie voor true crime en fictie. Ook in Valse leugens geeft ze daar blijk van.

De hoofdpersoon, Charlotte, heeft een enkelband en daarmee kan ze werken aan vervroegde vrijlating. Ze is al regelmatig opgenomen geweest in instellingen en nu wil ze voorgoed een nieuw leven beginnen. Al vanaf haar eerste opname wordt ze bijgestaan door psychologe Evelyn Isherwood die altijd in haar geloofd heeft en zelfs voor haar een aantal keren is verhuisd om haar te kunnen blijven steunen.

Al meteen in het boek wordt duidelijk dat het verhaal zich afspeelt rond twee personen die al zeer jong een misdaad hebben gepleegd, waaraan ze schuldig werden bevonden. Als ze opnieuw in de maatschappij terugkeren, krijgen ze een nieuwe identiteit om hun opnieuw een kans te geven een deugdzaam leven te leiden. Wat er zich bij deze misdaad heeft afgespeeld, wordt maar mondjesmaat duidelijk. Zelfs Charlotte weet zich de ware toedracht niet meer te herinneren. Haar vriendje Sean is er ook van op de hoogte en na iedere vrijlating krijgen de twee opnieuw contact, tot het weer misgaat en ze beiden weer van hun vrijheid beroofd worden. Pas op het eind van het boek na veel andere gebeurtenissen die een belangrijke rol spelen in het verloop van het verhaal, wordt duidelijk wat er zich in het verleden, toen beide personen nog kind waren, afgespeeld heeft.

Het verhaal wordt geschreven vanuit Zij (Charlotte) en Hij (Sean) en dan in verschillende tijdslijnen, zowel Nu als Toen. Het gedeelte in het Nu wordt chronologisch weergegeven, maar Toen gaat terug naar wisselende leeftijden. Bij het lezen wordt duidelijk in welke periode je aanbeland bent. Het boek leest prettig en vlot, zodat je snel door het boek heen bent en achter de waarheid komt, die heel anders blijkt te zijn dan je in het begin vermoedt.

Op de cover wordt vermeld dat het om een thriller gaat. Die typering is zeker op het grootste deel van het boek niet van toepassing. Er wordt wel duidelijk een inkijkje gegeven in het hoofd van Charlotte en Sean, zodat er zeker sprake kan zijn van een psychologisch verhaal. De spanning zit erin dat je wilt weten wat er vroeger gebeurd is en hoe de hoofdpersonen zover zijn gekomen. Op het eind wordt er nog een element toegevoegd zodat er een vleugje extra spanning aan te pas komt. Pas dan wordt duidelijk hoe de eerste leugen het verloop van het verhaal bepaald heeft.

Valse leugens geeft blijk van psychologisch inzicht in het hoofd van misdadigers, kinderen en reacties van volwassenen. Voor diegenen die een spannende pageturner verwachten, zal dit boek enigszins teleurstellen, maar liefhebbers van psychologische verhalen komen echt aan hun trekken. De puzzelstukjes die geleidelijk aan opduiken, vallen op het eind van het boek in elkaar om tot een bevredigend slot te leiden.

★★★★★
Titel: Valse leugens | Auteur: Amy Lloyd | Uitgeverij De Fontein  | Categorie: psychologische thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789026150593 | Verkrijgbaar sinds: 25-08-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 05-09-2020 | Prijs: € 20.00 en  e-book € 12.99 | Bestellen