Een nieuwe kans in Cockleberry Bay

Recensie van Een nieuwe kans in Cockleberry Bay door Brigitte Audiens:
Dit is het derde en laatste deel van de geweldige trilogie van Cockleberry Bay.

Ondertussen hebben we al uitgebreid kennis gemaakt met Rosa en haar teckel Hot. Ze is gelukkig getrouwd met Josh en runt met heel veel plezier haar winkeltje de Corner Shop. Josh heeft als cadeau voor haar ook nog aandelen gekocht in het strandcafé Rosa’s. Dit baat ze nu ook samen uit met Sara. Voorlopig nog parttime. Rosa heeft het dus heel druk om deze twee jobs te combineren. Maar uiteraard kan ze nog steeds rekenen op de hulp van haar goede vriendin Titch. Ze helpt haar waar ze maar kan in de winkel.

Josh en Rosa hebben grootse toekomstplannen. Ze willen graag een gezinnetje stichten. Daarom kijken ze uit naar een groter huis in de buurt. Rosa denkt erover na om de Corner Shop weg te schenken. Dit was immers een van de voorwaarden in het contract toen ze de erfenis van haar overgrootvader aanvaardde. Als ze ooit zelf zou stoppen met de winkel, mag ze deze nooit verkopen. Ze mag de winkel enkel wegschenken aan iemand die hem echt zou verdienen. En Rosa zou Rosa niet zijn als ze hiervoor geen heel speciaal plan had bedacht om uit te zoeken wie er interesse zou hebben. Op die manier kon ze tussen alle belangstellenden de goede van de slechte onderscheiden.

Uiteraard komen de personages uit de vorige delen terug in dit verhaal en ook enkele nieuwe. Ze delen lief en leed met elkaar. Hun levens gaan verder en sommige bewoners kennen verdrietige tijden. Anderen hebben meer geluk, zodat er in Cockleberry Bay weer heel wat te beleven valt. Nieuwe mensen komen en gaan, maar iedereen wordt opgemerkt.

Welke keuzes zal Rosa maken? Wie wordt de nieuwe eigenaar of eigenares van de Corner Shop?

Nicola May heeft drie prachtige delen geschreven over Cockleberry Bay, die stuk voor stuk geweldig zijn om te lezen. Je sluit Rosa en haar vrienden in je hart en volgt alle avonturen op de voet. Door de mooie en gevoelige beschrijvingen dringen de emoties echt door en pink je soms een traantje weg of lach je vrolijk mee met de dwaze grappen van Hot. Opmerkelijk is dat Rosa doorheen het verhaal sterker is geworden. Door alles wat ze meemaakt in de vorige delen, zie je haar groeien.

Rosa en haar familie, vrienden … vormen de rode draad in het verhaal, maar er zijn andere verhaallijnen in het verhaal verweven. De gebeurtenissen van de medebewoners. Dit alles brengt een grappig en ontroerend plot. Een echte hartverwarmende feelgoodroman.

De beschrijvingen nemen je mee naar het strand, je kijkt mee in de gezellige winkel van Rosa. Je voelt je thuis in Cockleberry Bay. Nicola May is erin geslaagd spanning in haar boek te houden. Ik bleef nieuwsgierig en geboeid lezen, zodat ik het boek moeilijk kon wegleggen. Nicola heeft een makkelijke en vlotte schrijfstijl, zodat je blijft doorlezen. De situaties zijn herkenbaar en daardoor ook geschikt voor een breed leespubliek.

Je kunt wederom liefde, humor, vriendschap, spanning, jaloezie, roddels, wraak,… terugvinden in dit laatste deel.

Deze trilogie heeft mij veel leesplezier gegeven en kan ik zeker aanraden.

★★★★
Titel: Een nieuwe kans in Cockleberry Bay | Trilogie: Cocleberry Bay- deel 3 | Auteur: Nicola May | Uitgever: Zomer & Keuning | Categorie: feelgoodroman | Verkrijgbaar als: paperback, luisterboek en e-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789020537659 | Verkrijgbaar sinds: juli 2020 | Recensent: Brigitte Audiens | Datum recensie: | prijs: €17.99, luisterboek €14.99 en e-book €4.99 | Bestellen