De vrouwen van Vardø

Recensie De vrouwen van Vardø door Antoinette van Steeg:
Op een ijskoud, donker eiland jagen mannen op heksen en vechten vrouwen terug.

Het is kerstavond 1617 wanneer het Noorse eiland Vardø geraakt wordt door een verschrikkelijke storm waarbij veertig vissers het leven laten. Opeens zijn veel vrouwen hun man of zonen kwijt. Zo ook de twintigjarige Maren Magnusdatter. Haar vader, verloofde en broer komen nooit meer thuis. Opeens moeten de vrouwen zich zien te redden op het kleine eiland, waar nu nog nauwelijks mannen wonen.

De vrouwen pakken het leven zo goed mogelijk op, totdat na een anderhalf jaar de vreemde streng gelovige Absalom Cornet en zijn jonge vrouw Ursa arriveren. Dit betekent een grote verandering op het eiland met verstrekkende gevolgen. De vrouwen van Vardø hebben opeens te maken met regels, maar ook met leugens en bedrog. Ursa en Maren bouwen een dierbare en diepe vriendschap op, maar is deze vriendschap wel bestand tegen alle gebeurtenissen?

Kiran Millwood Hargrave heeft deze waargebeurde storm en de gevolgen daarvan in een prachtige verhaalvorm weten te gieten. Ze geeft de vrouwen van Vardø een gezicht, maar ook het eiland. Ze weet de sfeer van hoe het destijds was, goed te verweven in het verhaal. Je voelt de pijn en het verdriet van de vrouwen, maar ook hun kracht om verder te willen gaan. Wanneer Absalom en Ursa op het eiland arriveren, voel je de verandering en verdeling tussen de vrouwen.

De personages zijn krachtig en geven het verhaal de juiste lading. Zodra de vrouwen hun mannen moeten verliezen, zie je de verdeling van hun krachten. Hierdoor ontstaan er bijzondere vriendschappen. De vrouwen weten zich gezamenlijk staande te houden, ieder op hun eigen manier. Het verhaal wordt vooral verteld vanuit Maren en Ursa, maar dit komt het verhaal qua sfeerschepping alleen maar ten goede. Millwood Hargrave heeft een perfecte balans hierin weten te vinden.

De vrouwen van Vardø kent een beeldende en vlotte schrijfstijl. Vooral met Maren en Ursa voelde ik echt mee in dit verhaal. Keuzes hadden vrouwen niet en wanneer de verdachtmaking van hekserij om de hoek komt kijken op het eiland, voel je de pijn, het ongeloof en het verdriet.

De auteur heeft een bijzondere geschiedenis die verstrekkende gevolgen kende voor het eiland, tot een prettig geschreven verhaal weten te schrijven. Ik kende deze geschiedenis niet, maar na het lezen van dit boek raakte mij het enorm. Wat moet het leven zwaar en moeilijk zijn geweest voor deze vrouwen!

★★★★
Titel: De vrouwen van Vardø | Oorspronkelijke titel: The Mercies | Leesfragment | Auteur: Kiran Millwood Hargrave | Uitgeverij Orlando | Categorie: roman, waargebeurd | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789493081628 | Verkrijgbaar sinds: 27-08-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 09-09-2020 | Prijs: € 18.95 | Bestellen